Tuesday, 8 January 2019

MAKSUD RANCANGAN MINGGUAN
Rancangan yang dibentuk daripada rancangan semester setiap minggu. Ianya mengikut minggu yang telah disediakan oleh sekolah.

MAKSUD RANCANGAN TAHUNAN
Mengandungi secara ringkas isi pengajaran dan pembelajaran berdasarkan sukatan pelajaran kebangsaan yang dikeluarkan pleh Kementerian Pelajaran Malaysia.

MAKSUD RANCANGAN HARIAN
Rangka kerja aktiviti pengajaran pembelajaran untuk dilaksanakan oleh guru di dalam bilik darjah dalam satu jangka waktu yang telah ditetapkan.





RPH TAHUNAN
TILAWAH AL-QURAN DAN HAFAZAN (DARJAH 2)


PELAJARAN
TAJUK
Pelajaran 1
Surah Naba’

Surah Nazi’at
Pelajaran 2
Surah Abbas

Surah Takwir
Pelajaran 3
Surah Infitor

Surah Mutaffifin
Pelajaran 4
Surah Insyiqaq

Surah Buruj
Pelajaran 5
Surah Toriq

Surah A’la
Pelajaran 6
Surah Al-ghasiah

Surah Fajr
Pelajaran 7
Surah Balad

Surah Al-sams
Pelajaran 8
Surah Al-lail

Surah Dhuha
Pelajaran 9
Surah Al-syarah

Surah At-tin
Pelajaran 10
Surah A’laq

Surah Qadr



RPH MINGGUAN
TILAWAH AL-QURAN DAN HAFAZAN (DARJAH 2)

MINGGU
KEMAHIRAN
ISI PELAJARAN
AKTIVITI PELAJARAN
BAHAN BANTU MENGAJAR
Minggu 1
Mendengar
Membaca
Surah Naba’
1)      Membaca dengan makhraj yang betul.
2)      Mempelajari hukum mad.
3)      Buat latihan dalam buku.
1)      LCD projektor
2)      Buku teks
3)      Kad imbasan


Minggu 2
Menaakul
Mendengar
Membaca
Surah Nazi’at
1)      Mencari terjemahan surah Nazi’at di dalam Quran.
2)      Memperkenalkan harakat bacaan.
3)      Buat tugasan yang diberikan.
1)      LCD projektor
2)      Kad imbasan
3)      Al-Quran terjemahan
Minggu 3
Menaakul
Mendengar
Membaca
Surah Abbas
1)      Pelajar menyambung bacaan kawan.
2)      Mencari terjemahan.
3)      Buat latihan dalam buku.
1)      Radio
2)      Kad imbasan
3)      Buku teks

Minggu 4
Menaakul 
Mendengar 
Membaca
-          Surah Takwir
-          Surah Infitor
1)      Mencari terjemahan surah di dalam al-Quran.
2)      Menerangkan maksud surah yang pelajar fahami.
3)      Buat latihan dalam buku.
1)      LCD projektor
2)      Video
3)      Kotak nama
4)      Al-Quran terjemahan
Minggu 5
Menaakul
Mendengar
Membaca
Surah Mutaffifin
1)      Membaca dengan makhraj yang betul.
2)      Bercerita.
3)      Buat latihan dalam buku.
1)      LCD projektor
2)      Kad imbasan
3)      Buku teks
Minggu 6
Menaakul
Mendengar
Membaca
-          Surah Insyiqaq
-          Surah Buruj
1)      Menghafal.
2)      Isi tempat kosong di skrin layar.
3)      Membuat  tugasan yang diberikan.
1)      LCD projektor
2)      Buku teks
Minggu 7
Menaakul
Mendengar
Membaca
-          Surah Toriq
-          Surah A’la
-          Surah Al-ghasiah
1)      Membaca dalam kumpulan.
2)      Setiap kumpulan menerangkan isi surah yang berlainan.
3)      Buat latihan dalam buku.
1)      LCD projektor
2)      Buku teks
Minggu 8
Menaakul
Mendengar
Membaca
-          Surah Fajr
-          Surah Balad
1)      Baca surah secara berkumpulan.
2)      Padankan ayat dan tajwid yang betul.
3)      Buat latihan dalam buku.
1)      LCD projektor
2)      Kad imbasan
3)      Buku teks
Minggu 9
Menaakul
Mendengar
Membaca
-          Surah Al-sams
-          Surah Al-lail
-          Surah Dhuha
-          Surah Al-syarah
1)      Isi tempat kosong.
2)      Mempelajari hukum qalqalah.
3)      Buat latihan dalam buku.
1)      LCD projektor
2)      Kad imbasan
3)      Buku teks
Minggu 10
Menaakul
Mendengar
Membaca
-          Surah At-tin
-          Surah A’laq
-          Surah Qadr
1)      Susun ayat mengikut urutan.
2)      Membaca kalimah dengan harkat yang betul.
3)      Buat latihan dalam buku.
1)      LCD projektor
2)      Kad imbasan
3)      Buku teks


RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN 1

Nama guru                  : Syahzanani binti Safini@Safihi.
Matapelajaran             : Tilawah Al-Quran dan Hafazan.
Kelas                           : 2 Ibnu Sina.
Tarikh                          : 7. Januari . 2019
Masa                           : 2.30 hingga 3.30
Bilangan                      : 32 orang.
Tajuk                           : Surah Naba’.
Kemahiran                   : Menaakul, mendengar dan membaca.
Kaedah                         : Mengaji.
Pengetahuan sedia ada : Murid dapat membaca ayat Al-Quran.
Hasil pembelajaran       : 1) Dapat mengenal huruf mad.
                                        2) Dapat memahami maksud Surah Naba’.
                                        3) Dapat memperbaiki bacaan dengan tajwid yang betul.
Kemahiran berfikir        : Merumus dan soal jawab.
Penerapan nilai               : Bersungguh-sungguh, khusyuk, dan bertanggungjawab.
Bahan bantu mengajar    : LCD, rakaman video, Al-Quran, kad manila, pembesar suara dan   kotak beracun.

LANGKAH/ MASA
ISI PELAJARAN
AKTIVITI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
CATATAN
Pendahuluan
2 minit
1)      Ucapan salam
السلام عليكم ورحمة الله  وبركاته
2)      Bacaan doa
اللهم افتح علينا حكمتك وانشر علينا من خزائن رحمتك يا ارحم الراحمين
-          Guru meminta murid-murid membaca doa sebelum belajar.
-          Guru dan murid-murid membaca doa bersama-sama.
Nilai : khusyuk.
Set Induksi
3 minit
1)      Apakah video dalam tayangan tersebut?
Andaian jawapan : Orang yang sedang membaca Al-Quran.

-          Tahukah murid-murid kelebihan orang yang membaca Al-Quran dengan baik?
Andaian jawapan : orang yang membaca Al-Quran akan mendapat pahala dan dikasihi oleh Allah.


-          Guru menayang video orang yang sedang membaca Al-Quran.
-          Guru mengutarakan beberapa soalan yang berkaitan.
-          Membuat latihan tugasan.
-          Murid-murid menjawab mengikut pengetahuan sedia ada.
Kemahiran
berfikir : membuat perkaitan sumbang sara.

Strategi :
-          Berpusatkan murid
-          Berpusatkan bahan bantu mengajar

Pendekatan :
-          Deduktif

Nilai :
-          Berani menjawab.

Langkah 1
4 minit
Nama surah
-          Surah Naba’
-          Guru mengenalkan nama surah yang akan diajar.
-          Guru membaca Surah Naba’ dahulu, kemudian murid-murid ikut.
-          Guru mengajar huruf mad.
Strategi
1)      Pendekatan
2)      Teknik
3)      Aktiviti
4)      Kemahiran : dapat membaca dengan baik.

Alat bantu mengajar :
-          LCD, komputer riba, video dan kitab.
Langkah 2
10 minit
Cari maksud surah di dalam Al-Quran mengikut kumpulan.

Kumpulan 1 : ayat 1- 10
Kumpulan 2 : ayat 11-20
Kumpulan 3 : ayat 21-30
Kumpulan 4 : ayat 31-40
-          Setiap kumpulan membaca tafsir ayat yang telah dibahagikan.
-          Membuat kesimpulan daripada terjemahan yang mereka fahami.
-          Membuat latihan dalam kumpulan.
Kemahiran :
-          Membaca dan pandang.

Strategi :
-          Berpusatkan murid.
Langkah 3
6 minit

1)      Bermain kotak beracun.
2)      Guru memberi soalan di papan hitam menggunakan kad manila.

-          Susun surah menggunakan kad manila.
-          Murid-murid dikehendaki membaca sambungan ayat yang diberikan dengan melihat kitab.
-          Baca ayat yang diberikan berserta terjemahan di dalam Al-Quran.
Kaedah :
Bermain sambil belajar.

KBKK :
Membuat inferens.

Alat bantu mengajar :
Kad manila, kotak beracun dan muzik.
Penutup
5 minit
Mengulang bacaan Surah Naba’.
-          Murid-murid dan guru membaca Surah Naba’
-          Beberapa orang murid diminta untuk mengulang semula isi pelajaran pada hari ini.
KBKK :
Merumus pembelajaran.

Nilai :
-          Menghayati
-        Bertanggungjawab
-          Menghargai

Catatan refleksi : Saya berasa bersyukur kerana pembelajaran hari ini sangat menyeronokkan kerana pada pandangan saya semua murid memberi perhatian penuh sepanjang pembelajaran walaupun terdapat sedikit kepincangan kerana slaid saya sedikit gelap. Walaubagaimana pun, saya sangat berpuas hati. Saya akan membuat penambahbaikan dari masa ke semasa.





RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN 2

Nama guru                : Syahzanani binti Safini@Safihi.
Matapelajaran            : Tilawah Al-Quran dan Hafazan.
Kelas                          : 2 Ibnu Sina.
Tarikh                         : 14. Januari . 2019
Masa                           : 2.30 hingga 3.30
Bilangan                      : 32 orang.
Tajuk                           : Surah Nazi’at.
Kemahiran                   : Menaakul, mendengar dan membaca.
Kaedah                         : Mengaji.
Pengetahuan sedia ada : Murid dapat membaca ayat Al-Quran.
Hasil pembelajaran       : 1) Dapat membaca surah dengan harakatyang betul.
                                        2) Dapat memahami maksud Surah Nazi’at.
                                        3) Dapat memperbaiki bacaan dengan tajwid yang betul.
Kemahiran berfikir        : Merumus dan soal jawab.
Penerapan nilai               : Bersungguh-sungguh, khusyuk, dan bertanggungjawab.
Bahan bantu mengajar    : LCD, rakaman video, Al-Quran, kad manila dan buku teks.

LANGKAH/ MASA
ISI PELAJARAN
AKTIVITI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
CATATAN
Pendahuluan
2 minit
1)      Ucapan salam
السلام عليكم ورحمة الله  وبركاته

2)      Bacaan doa
اللهم افتح علينا حكمتك وانشر علينا من خزائن رحمتك يا ارحم الراحمين
-          Guru meminta murid-murid membaca doa sebelum belajar.
-          Guru dan murid-murid membaca doa bersama-sama.

Nilai : khusyuk
Set Induksi
4 minit
1)      Surah apakah yang dibaca oleh pembaca Al-Quran tersebut?
-          Andaian jawapan : Surah Nazi’at.


-          Guru menayang video orang yang sedang membaca al-Quran.
-          Guru mengutarakan beberapa soalan yang berkaitan.
-          Membuat latihan tugasan.
-          Pelajar menjawab mengikut pengetahuan sedia ada.
Kemahiran
berfikir : membuat perkaitan sumbang sara.

Strategi :
-          Berpusatkan murid
-          Berpusatkan bahan bantu mengajar

Pendekatan :
-          Deduktif

Nilai :
-          Berani menjawab.

Langkah 1
4 minit
Nama surah :
Surah Nazi’at.
-          Guru mengenalkan nama surah yang akan diajar.
-          Guru membaca terlebih dahulu, kemudian murid-murid ikut.
-          Membetulkan bacaan murid-murid dengan makhraj yang betul.

Strategi
1) Pendekatan
2) Teknik
3) Aktiviti
4) Kemahiran : dapat membaca dengan baik.

Alat bantu mengajar :
-    LCD, komputer riba, video dan kitab.
Langkah 2
9 minit

1)      Diminta setiap murid menyambung bacaan sahabatnya dari ayat 1-46.

2)      Mengajar harakat bacaan iaitu harakat 2,4,5 dan 6.
-          Contoh tanda-tanda harakat:
         - 2 harakat
وَٱلنَّٰزِعَٰتِ غَرۡقٗا
4 atau 5 harakat
لَعِبۡرَةٗ لِّمَن يَخۡشَىٰٓ
         - 6 harakat
(Pada Surah Naba’ ayat 1 dihujung ayat)
عَمَّ يَتَسَآءَلُونَ ١



-          Murid-murid menyambung bacaan sahabatnya.
-          Murid-murid memperbetulkan harakat bacaan iaitu tanda panjang pada surah.
-          Murid-murid membuat latihan yang diberikan oleh guru.
Kemahiran :
Dengar dan pandang.

Strategi :
Berpusatkan guru dan berpusatkan murid.
Langkah 3
7 minit
1)      Terjemahan Surah Nazi’at
2)      Padankan ayat dengan terjemahan yang betul menggunakan kad manila.
-          Murid-murid dibahagikan kepada kumpulan.
-          Murid-murid mencari terjemahan Surah Nazi’at di dalam Al-Quran ayat 1-5.
-          Murid-murid membaca terjemahan mengikut kumpulan.
-          Murid-murid padankan ayat dengan terjemahan yang betul.
Kaedah :
Bermain sambil belajar.

KBKK :
Membuat inferens.

Alat bantu mengajar :
Kad manila, Al-Quran dan buku teks.
Penutup
4 minit
Mengulang bacaan Surah Nazi’at
-          Guru baca kemudian murid-murid ikut.
-          Guru membetulkan harakat bacaan murid-murid.
-          Membuat latihan di dalam buku.
KBKK :
Merumus pembelajaran.

Nilai :
-          Menghayati
-        Bertanggungjawab
-          Menghargai

Catatan refleski : Saya berasa bersyukur kerana pembelajaran hari ini sangat menyeronokkan kerana pada pandangan saya semua murid memberi perhatian penuh sepanjang pembelajaran walaupun terdapat sedikit kerosakkan pada kad manila saya. Walaubagaimana pun, saya sangat berpuas hati. Saya akan membuat penambahbaikan dari masa ke semasa.



RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN 3

Nama guru                : Syahzanani binti Safini@Safihi.
Matapelajaran            : Tilawah Al-Quran dan Hafazan.
Kelas                          : 2 Ibnu Sina.
Tarikh                         : 28. Januari . 2019
Masa                           : 2.30 hingga 3.30
Bilangan                      : 32 orang.
Tajuk                           : Surah Abbas.
Kemahiran                   : Menaakul, mendengar dan membaca.
Kaedah                         : Mengaji.
Pengetahuan sedia ada : Murid dapat membaca ayat Al-Quran.
Hasil pembelajaran       : 1) Dapat menjaga Al-Quran dengan baik.
                                        2) Dapat memahami maksud Surah Abbas.
                                        3) Dapat memperbaiki bacaan dengan tajwid yang betul.
Kemahiran berfikir        : Merumus dan soal jawab.
Penerapan nilai               : Bersungguh-sungguh, khusyuk, dan bertanggungjawab.
Bahan bantu mengajar    : Radio, kad imbasan dan pembesar suara.

LANGKAH/ MASA
ISI PELAJARAN
AKTIVITI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
CATATAN
Pendahuluan
2 minit
1)      Ucapan salam
السلام عليكم ورحمة الله  وبركاته
2)      Bacaan doa
اللهم افتح علينا حكمتك وانشر علينا من خزائن رحمتك يا ارحم الراحمين
-          Guru meminta murid-murid membaca doa sebelum belajar.
-          Guru dan murid-murid membaca doa bersama-sama.

Nilai : khusyuk
Set Induksi
5 minit
Audio apakah yang saya perdengarkan sebentar tadi?
Andaian jawapan :
Orang yang membaca Al-Quran.

-          Guru mendengarkan audio daripada keset menggunakan radio.
-          Guru mengutarakan beberapa soalan yang berkaitan.
-          Membuat latihan tugasan.
-          Pelajar menjawab mengikut pengetahuan sedia ada.
Kemahiran
berfikir : membuat perkaitan sumbang sara.

Strategi :
-          Berpusatkan murid
-          Berpusatkan bahan bantu mengajar

Langkah 1
5 minit
Membaca Surah Abbas.
-          Guru memberitahu surah yang diajar pada hari ini.
-          Guru membaca Surah Abbas kemudian murid-murid ikut.
-          Membuat latihan di dalam kumpulan.
Strategi
1) Pendekatan
2) Teknik
3) Aktiviti
4) Kemahiran : dapat membaca dengan baik.

Alat bantu mengajar :
-          Radio dan buku teks.
Langkah 2
8 minit
Membaca Surah Abbas ayat 1-42.
-          Murid-murid membaca Surah Abbas bergilir-gilir.
-           Murid-murid membuat latihan yang guru berikan.
Kemahiran :
-          Membaca dan pandang.

Strategi :
-          Berpusatkan murid.
Langkah 3
8 minit
Kerusi beracun.
-          Menggunakan 30 kerusi untuk 32 orang pelajar. Bahagikan 2 kumpulan kerusi untuk murid lelaki dan murid perempuan.
-          Murid yang tidak dapat duduk selepas lagu dimainkan diminta untuk menjawab soalan.
-          Mengisi tempat kosong surah Abbas dengan jawapan yang telah disediakan.
-          Menyambung bacaan guru.
-          Membuat latihan yang guru berikan.
Kaedah :
-          Bermain sambil belajar.

KBKK :
-          Membuat inferens.

Alat bantu mengajar :
-          Kad manila, radio dan buku teks.
Penutup
2 minit
Mengulang bacaan Surah Abbas.
-          Membaca Surah Abbas beramai-ramai.
-          Membuat kesimpulan yang mereka pelajari.
-          Membuat latihan yang guru berikan.
KBKK :
-          Merumus pembelajaran.

Nilai :
-          Menghayati
-        Bertanggungjawab
-          Menghargai
-          Menghormati

Catatan refleksi : Saya berasa bersyukur kerana pembelajaran hari ini sangat menyeronokkan kerana pada pandangan saya semua murid memberi perhatian penuh sepanjang pembelajaran. Walaubagaimana pun, saya sangat berpuas hati. Saya akan membuat penambahbaikan dari masa ke semasa. 





RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN 4

Nama guru                : Syahzanani binti Safini@Safihi.
Matapelajaran            : Tilawah Al-Quran dan Hafazan.
Kelas                          : 2 Ibnu Sina.
Tarikh                         : 4. Februari . 2019
Masa                           : 2.30 hingga 3.30
Bilangan                      : 32 orang.
Tajuk                           : Surah Takwir dan Surah Infitor.
Kemahiran                   : Menaakul, mendengar dan membaca.
Kaedah                         : Mengaji.
Pengetahuan sedia ada : Murid dapat membaca ayat Al-Quran.
Hasil pembelajaran       : 1) Dapat mengenal hukum ال سمسية  dan ال قمرية
                                        2) Dapat memberi kesimpulan tentang maksud surah yang dipelajari.
                                        3) Dapat menjaga bacaan dengan baik.
Kemahiran berfikir        : Merumus dan soal jawab.
Penerapan nilai               : Bersungguh-sungguh, khusyuk, dan bertanggungjawab.
Bahan bantu mengajar    : LCD, Projektor, kotak nama dan Al-Quran.

LANGKAH/ MASA
ISI PELAJARAN
AKTIVITI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
CATATAN
Pendahuluan
2 minit
1)      Ucapan salam
السلام عليكم ورحمة الله  وبركاته
2)      Bacaan doa
اللهم افتح علينا حكمتك وانشر علينا من خزائن رحمتك يا ارحم الراحمين
-          Guru meminta murid-murid membaca doa sebelum belajar.
-          Guru dan murid-murid membaca doa bersama-sama.

Nilai : khusyuk
Set Induksi
4 minit
1)      Surah apakah yang dibaca oleh penghafaz Al-Quran tersebut?
-          Andaian jawapan :
Surah Takwir dan Surah Infitor.

2)      Kedua-dua surah ini diturunkan di Mekah atau Madinah?
-          Mekah


-          Guru menayang video pelajar yang menghafal Surah Takwir dan Surah Infitor.
-          Guru mengutarakan beberapa soalan kepada murid-murid.
-          Murid-murid menjawab dengan pengetahuan yang sedia ada.
Kemahiran
berfikir : membuat perkaitan sumbang sara.

Strategi :
-          Berpusatkan murid
-          Berpusatkan bahan bantu mengajar

Langkah 1
3 minit
Membaca Surah Takwir dan Surah Infitor.
-          Guru memberitahu surah yang diajar pada hari ini.
-          Guru baca kedua-dua surah kemudian pelajar ikut.
-          Mengaji dengan makhraj yang betul.
-          Melakukan aktiviti secara berpasangan.
Strategi
1) Pendekatan
2) Teknik
3) Aktiviti
4) Kemahiran : dapat membaca dengan baik.

Alat bantu mengajar :
-          Buku teks, al-Quran dan video.
Langkah 2
10 minit
1)      Belajar hukum ال سمسية dan ال قمرية.
Contoh :
-          ال سمسية
إِذَا ٱلشَّمۡسُ كُوِّرَتۡ

-          ال قمرية
 وَإِذَا ٱلۡجِبَالُ سُيِّرَتۡ ٣

-          Mempelajari hukum ال سمسية  dan ال قمرية
-          Murid-murid mencari hukum ال سمسية  dan ال قمرية kemudian menulis ayat di papan putih.
-          Membuat aktiviti secara berpasangan.
Kemahiran :
-          Membaca dan menulis.

Strategi :
-          Berpusatkan murid.
-          Berpusatkan guru.
Langkah 3
8 minit
1)      Mencari terjemahan Surah Takwir dan Surah Infitor di dalam Al-Quran.
-          Nama murid yang dicabut dalam kotak nama dikehendaki membaca maksud ayat yang guru soal.
-          Membuat cabutan nama.
-          Membaca terjemahan surah.
-          Membuat latihan yang guru berikan di dalam kertas.
Kaedah :
-          Bermain sambil belajar.

KBKK :
-          Membuat inferens.

Alat bantu mengajar :
Al-Quran dan kotak nama.
Penutup
3 minit
Mengulang bacaan Surah Takwir dan Surah Infitor.
-          Guru dan murid membaca Surah Takwir dan Surah Infitor bersama-sama.
-          Murid-murid membuat kesimpulan pembelajaran hari ini.
-          Membuat latihan di dalam buku teks.
KBKK :
-          Merumus pembelajaran.

Nilai :
-          Menghayati
-        Bertanggungjawab
-          Menghargai
-          Menghormati

Catatan refleksi : Saya berasa bersyukur kerana pembelajaran hari ini sangat menyeronokkan kerana pada pandangan saya semua murid memberi perhatian penuh sepanjang saya mengajar dan murid-murid memberi kerjasama yang baik. Walaubagaimana pun, saya sangat berpuas hati. Saya akan membuat penambahbaikan dari masa ke semasa.






RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN 5

Nama guru                  : Syahzanani binti Safini@Safihi.
Matapelajaran             : Tilawah Al-Quran dan Hafazan.
Kelas                           : 2 Ibnu Sina.
Tarikh                          : 11. Februari . 2019
Masa                            : 2.30 hingga 3.30
Bilangan                      : 32 orang.
Tajuk                           : Surah Mutaffifin.
Kemahiran                   : Menaakul, mendengar dan membaca.
Kaedah                         : Mengaji.
Pengetahuan sedia ada : Murid dapat membaca ayat Al-Quran.
Hasil pembelajaran       : 1) Dapat menjadi orang yang amanah dalam melakukan kerja.
                                        2) Dapat memperbaiki bacaan.
                                        3) Dapat mentaati perintah Allah di dalam al-Quran.
Kemahiran berfikir        : Merumus dan soal jawab.
Penerapan nilai               : Bersungguh-sungguh, khusyuk, amanah dan bertanggungjawab.
Bahan bantu mengajar    : LCD, Projektor, video dan kad manila.

LANGKAH/ MASA
ISI PELAJARAN
AKTIVITI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
CATATAN
Pendahuluan
2 minit
1)      Ucapan salam
السلام عليكم ورحمة الله  وبركاته
2)      Bacaan doa
اللهم افتح علينا حكمتك وانشر علينا من خزائن رحمتك يا ارحم الراحمين
-          Guru meminta murid-murid membaca doa sebelum belajar.
-          Guru dan murid-murid membaca doa bersama-sama.

Nilai : khusyuk
Set Induksi
5 minit
1)      Apakah surah yang dibaca oleh qari tersebut?
-          Andaian jawapan :
Surah Mutaffifin.

2)      Apakah maksud Surah Mutaffifin.
-          Andaian jawapan :
Golongan yang curang.
-          Guru menayangkan video qari antarabangsa membaca Surah Mutaffifin.
-          Guru mengutarakan beberapa soalan.
-          Murid-murid menjawab dengan pengetahuan yang sedia ada.
Kemahiran
berfikir : membuat perkaitan sumbang sara.

Strategi :
-          Berpusatkan murid
-          Berpusatkan bahan bantu mengajar

Langkah 1
7 minit
1)      Guru menceritakan maksud Surah Mutaffifin.
-          Orang yang mengurangkan sukatan atau timbangan.
-          Mendapat pembalasan.
-          Guru menceritakan orang yang mengurangkan sukatan atau timbangan.
-          Murid-murid memberi contoh yang berkaitan.
-          Bincang secara berpasangan.
Strategi
1) Pendekatan
2) Teknik
3) Aktiviti
4) Kemahiran : mendengar dan menyimpul.

Alat bantu mengajar :
-          Buku teks, al-Quran dan video.
Langkah 2
4 minit
Membaca Surah Mutaffifin
-          Guru membaca Surah Mutaffifin kemudian murid-murid ikut.
-          Memperbaiki bacaan.

Kemahiran :
-          Membaca dan mendengar.

Strategi :
-          Berpusatkan murid.
Langkah 3
9 minit
Mengisi jawapan di tempat kosong.
-          Kad manila.
-          Guru memanggil nama murid.
-          Isi tempat kosong di papan putih menggunakan kad manila yang telah disediakan.
Kaedah :
-          Bermain sambil belajar.

Alat bantu mengajar :
Kad manila.
Penutup
3 minit
Mengulang membaca Surah Mutaffifin.
-          Membaca Surah Mutaffifin secara beramai-ramai.
-          Membuat rumusan atau kesimpulan.
-          Membuat latihan di dalam buku.
KBKK :
-          Merumus pembelajaran.

Nilai :
-          Menghayati
-        Bertanggungjawab
-          Menghargai
-          Mentaati


Catatan refleksi : Saya berasa bersyukur kerana pembelajaran hari ini sangat menyeronokkan kerana pada pandangan saya semua murid memberi perhatian penuh sepanjang pembelajaran walaupun terdapat sedikit kesilapan pada kad manila saya. Walaubagaimana pun, saya sangat berpuas hati. Saya akan membuat penambahbaikan dari masa ke semasa.




RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN 6

Nama guru                : Syahzanani binti Safini@Safihi.
Matapelajaran            : Tilawah Al-Quran dan Hafazan.
Kelas                          : 2 Ibnu Sina.
Tarikh                         : 18. Februari . 2019
Masa                           : 2.30 hingga 3.30
Bilangan                      : 32 orang.
Tajuk                           : Surah Insyiqaq dan Surah Buruj.
Kemahiran                   : Menaakul, mendengar dan membaca.
Kaedah                         : Mengaji.
Pengetahuan sedia ada : Murid dapat membaca ayat Al-Quran.
Hasil pembelajaran       : 1) Dapat mentaati perintah Allah seperti solat.
                                        2) Dapat memperbaiki bacaan.
                                        3) Dapat menghafal Surah Insyiqaq ayat 1 hingga 5.
Kemahiran berfikir        : Merumus dan soal jawab.
Penerapan nilai               : Bersungguh-sungguh, khusyuk, taat dan bertanggungjawab.
Bahan bantu mengajar    : LCD, Projektor, video dan buku teks.

LANGKAH/ MASA
ISI PELAJARAN
AKTIVITI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
CATATAN
Pendahuluan
2 minit
1)      Ucapan salam
السلام عليكم ورحمة الله  وبركاته
2)      Bacaan doa
اللهم افتح علينا حكمتك وانشر علينا من خزائن رحمتك يا ارحم الراحمين
-          Guru meminta murid-murid membaca doa sebelum belajar.
-          Guru dan murid-murid membaca doa bersama-sama.

Nilai : khusyuk
Set Induksi
5 minit
1)      Apakah kisah video pertama.
-          Andaian jawapan :
Hari kiamat atau hari pembalasan.

2)      Apakah kisah video kedua?
-          Andaian jawapan :
Orang kafir membunuh orang Islam.
-          Guru menayang video berkaitan pelajaran.
-          Guru menyoal murid-murid.
-          Murid-murid menjawab dengan pengetahuan sedia ada.
Kemahiran
berfikir : membuat perkaitan sumbang sara.

Strategi :
-          Berpusatkan murid
-          Berpusatkan bahan bantu mengajar

Langkah 1
7 minit
1)      Surah Insyiqaq bermaksud terbelah.
-          Orang beriman akan menerima catatan amalnya dari sebelah kanan dan dihisab dengan mudah.
-          Orang yang derhaka akan menerima catatan amalnya dari belakang dan dicampak ke dalam neraka.

2)      Surah Buruj bermaksud gugusan bintang.
-          Orang yang menentang ajaran Nabi akan mendapat azab daripada Allah.
-          Guru menerangkan maksud Surah Insyiqaq dan Surah Buruj.
-          Murid-murid membuat kesimpulan.
-          Membuat latihan secara berkumpulan.
Strategi
1) Pendekatan
2) Teknik
3) Aktiviti
4) Kemahiran : mendengar dan menyimpul.

Alat bantu mengajar :
-          LCD, buku teks dan Al-Quran terjemahan.
Langkah 2
9 minit
-          Membaca Surah Insyiqaq dan Surah Buruj.
-          Menghafal Surah Insyiqaq ayat 1-5.

-          Guru baca kemudian murid-murid ikut.
-          Hafal Surah Insyiqaq

Kemahiran :
-          Membaca dan mendengar.

Strategi :
-          Berpusatkan murid.
Langkah 3
3 minit
1)      Menjawab soalan di skrin layar menggunakan komputer riba.
-          Isi tempat kosong
-          Pilih ayat dengan tajwid yang betul.
-          Murid-murid menjawab soalan di komputer riba.
-           Membuat latihan dalam kumpulan.

Kaedah :
-          Bermain sambil belajar.

KBKK :
-          Membuat inferens.

Alat bantu mengajar :
komputer riba dan kotak nama.
Penutup
3 minit
Mengulang bacaan Surah Insyiqaq dan Surah Buruj.
-          Membaca Surah Insyiqaq dan Surah Buruj secara beramai-ramai.
-          Murid-murid membuat kesimpulan.
-          Membuat latihan dalam buku teks.
KBKK :
-          Merumus pembelajaran.

Nilai :
-          Menghayati
-         Bertanggungjawab
-          Menghargai
-          Mentaati

Catatan refleksi :Saya berasa bersyukur kerana pembelajaran hari ini sangat menyeronokkan kerana pada pandangan saya semua murid memberi perhatian penuh sepanjang pembelajaran dan memberikan komitmen yang baik di dalam kelas. Walaubagaimana pun, saya sangat berpuas hati. Saya akan membuat penambahbaikan dari masa ke semasa.







RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN 7

Nama guru                : Syahzanani binti Safini@Safihi.
Matapelajaran            : Tilawah Al-Quran dan Hafazan.
Kelas                          : 2 Ibnu Sina.
Tarikh                         : 25. Februari . 2019
Masa                           : 2.30 hingga 3.30
Bilangan                      : 32 orang.
Tajuk                           : Surah Toriq, Surah A’la dan Al-Ghasiah.
Kemahiran                   : Menaakul, mendengar dan membaca.
Kaedah                         : Mengaji.
Pengetahuan sedia ada : Murid dapat membaca ayat Al-Quran.
Hasil pembelajaran       : 1) Dapat menghafal surah pendek.
                                        2) Dapat memperbaiki bacaan dengan sebutan yang betul.
                                        3) Dapat memberi kerjasama dengan guru.
Kemahiran berfikir        : Merumus dan soal jawab.
Penerapan nilai               : Bersungguh-sungguh, khusyuk, taat dan bertanggungjawab.
Bahan bantu mengajar    : LCD, Projektor, video, kotak beracun dan buku teks.

LANGKAH/ MASA
ISI PELAJARAN
AKTIVITI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
CATATAN
Pendahuluan
2 minit
1)      Ucapan salam
السلام عليكم ورحمة الله  وبركاته
2)      Bacaan doa
اللهم افتح علينا حكمتك وانشر علينا من خزائن رحمتك يا ارحم الراحمين
-          Guru meminta murid-murid membaca doa sebelum belajar.
-          Guru dan murid-murid membaca doa bersama-sama.

Nilai : khusyuk
Set Induksi
3 minit
1)      Apakah surah yang di baca oleh hafizah tersebut?
-          Andaian jawapan :
Surah Toriq, Surah A’la dan Surah Al-Ghasiah.
-          Guru menayang video.
-          Guru menyoal murid-murid.
-          Murid-murid menjawab dengan pengetahuan sedia ada.
Kemahiran berfikir : membuat perkaitan sumbang sara.
Strategi :
-          Berpusatkan murid
-          Berpusatkan bahan bantu mengajar
Langkah 1
6 minit
Membaca Surah Toriq, Surah A’la dan Surah Al-Ghasiah.
-          Guru membaca ketiga-tiga surah kemudian murid-murid ikut.
-          Membetulkan bacaan murid-murid.
Strategi
1) Pendekatan
2) Teknik
3) Aktiviti
4) Kemahiran : mendengar dan membaca.

Alat bantu mengajar :
LCD dan buku teks.
Langkah 2
10 minit
Menghafal Surah Toriq ayat 1 hingga 5.

-          Murid-murid menghafal.
-          Murid-murid yang sudah menghafal perlu tasmik atau semak bacaan dihadapan guru.

Kemahiran :
-          Membaca dan menghafal.

Strategi :
-          Berpusatkan murid.
Langkah 3
6 minit
Bermain kotak beracun
-          Baca Surah Toriq ayat 1 hingga 5 tanpa melihat buku.
-          Menyambung bacaan guru dan dibenarkan melihat buku.

-          Membaca Surah Toriq.
-          Menjawab soalan guru.
-          Membuat latihan di dalam buku.
Kaedah :
-          Bermain sambil belajar.

KBKK :
-          Membuat inferens.

Alat bantu mengajar :
Kotak beracun dan lagu.
Penutup
3 minit
Mengulang bacaan Surah Toriq, Surah A’la dan Surah Al-Ghasiah.
-          Membaca ketiga-tiga surah.
-          Murid-murid merumus pembelajaran pada hari ini.
-          Membuat latihan yang guru berikan.
KBKK :
-          Merumus pembelajaran.

Nilai :
-          Menghayati
-        Bertanggungjawab
-          Menghargai

Catatan refleksi : Saya berasa bersyukur kerana pembelajaran hari ini sangat menyeronokkan kerana pada pandangan saya semua murid memberi perhatian penuh sepanjang pembelajaran walaupun terdapat sedikit kepincangan kerana video yang saya paparkan kurang jelas. Walaubagaimana pun, saya sangat berpuas hati. Saya akan membuat penambahbaikan dari masa ke semasa.








RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN 8

Nama guru                  : Syahzanani binti Safini@Safihi.
Matapelajaran             : Tilawah Al-Quran dan Hafazan.
Kelas                          : 2 Ibnu Sina.
Tarikh                         : 4. Mac . 2019
Masa                            : 2.30 hingga 3.30
Bilangan                      : 32 orang.
Tajuk                           : Surah Fajr dan Surah Balad.
Kemahiran                   : Menaakul, mendengar dan membaca.
Kaedah                         : Mengaji.
Pengetahuan sedia ada : Murid dapat membaca ayat Al-Quran.
Hasil pembelajaran       : 1) Dapat menghafal surah pendek.
                                        2) Dapat memperbaiki bacaan dengan sebutan yang betul.
                                        3) Dapat memberi kerjasama dengan guru.
Kemahiran berfikir        : Merumus dan soal jawab.
Penerapan nilai               : Bersungguh-sungguh, khusyuk, taat dan bertanggungjawab.
Bahan bantu mengajar    : LCD, Projektor, video dan buku teks.

LANGKAH/ MASA
ISI PELAJARAN
AKTIVITI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
CATATAN
Pendahuluan
2 minit
1)      Ucapan salam
السلام عليكم ورحمة الله  وبركاته
2)      Bacaan doa
اللهم افتح علينا حكمتك وانشر علينا من خزائن رحمتك يا ارحم الراحمين
-          Guru meminta murid-murid membaca doa sebelum belajar.
-          Guru dan murid-murid membaca doa bersama-sama.

Nilai : khusyuk
Set Induksi
5 minit
1)      Apakah yang dilakukan oleh pemuda tersebut apabila dia kaya?
-          Andaian jawapan :
Bersyukur dan memuji Allah dengan apa yang dimiliki.

2)      Kenapa kita perlu memberi bantuan kepada orang lain?
-          Andaian jawapan :
Kerana Allah menyuruh kita melakukan kebaikan kepada orang lain.
-          Guru memaparkan video.
-          Guru mengutarakan soalan kepada murid-murid.
-          Murid-murid menjawab dengan pengetahuan yang sedia ada.
Kemahiran berfikir : membuat perkaitan sumbang sara.

Strategi :
-          Berpusatkan murid
-          Berpusatkan bahan bantu mengajar
Langkah 1
5 minit
1)      Surah Fajr dan Surah Balad diturunkan di Mekah.
2)      Surah Fajr berkaitan dengan azab Allah serta kekayaan dan kemiskinan adalah ujian daripada Allah.
3)      Surah Balad pula berkaitan tentang memberi keperluan kepada orang yang memerlukan kerana Allah.
-          Guru menceritakan maksud terjemahan Surah Fajr dan Surah Balad.
-          Murid-murid membuat kesimpulan.
-          Bincang di dalam kumpulan.
Strategi
1) Pendekatan
2) Teknik
3) Aktiviti
4) Kemahiran : mendengar dan menyimpul.

Alat bantu mengajar :
LCD, Al-Quran terjemahan dan buku teks.
Langkah 2
7 minit
Membaca Surah Fajr dan Surah Balad.
-          Guru membaca kedua-dua surah, kemudian murid-murid ikut.
-          Membetulkan bacaan murid-murid.

Kemahiran :
-          Membaca dan mendengar.

Strategi :
-          Berpusatkan guru.
Langkah 3
8 minit
Padankan ayat dan tajwid yang betul di dalam kertas yang guru edarkan. Kemudian hantar kepada guru.
-          Membuat latihan.
-          Menguji tahap kefahaman murid-murid.
Kaedah :
-          Uji minda.

Strategi :
-          Berpusatkan murid.

Alat bantu mengajar :
Kotak beracun dan lagu.
Penutup
3 minit
Mengulang bacaan Surah Fajr dan Surah Balad.
-          Membaca secara beramai-ramai.
-          Murid-murid membuat kesimpulan.
-          Membuat latihan di dalam buku.
KBKK :
-          Merumus pembelajaran.

Nilai :
-          Menghayati
-        Bertanggungjawab
-          Berkasih sayang

Catatan refleksi : Saya berasa bersyukur kerana pembelajaran hari ini sangat menyeronokkan kerana pada pandangan saya semua murid memberi perhatian penuh sepanjang pembelajaran serta menyiapkan latihan yang saya berikan di dalam kelas. Walaubagaimana pun, saya sangat berpuas hati. Saya akan membuat penambahbaikan dari masa ke semasa.






RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN 9

Nama guru                : Syahzanani binti Safini@Safihi.
Matapelajaran            : Tilawah Al-Quran dan Hafazan.
Kelas                          : 2 Ibnu Sina.
Tarikh                         : 11. Mac . 2019
Masa                           : 2.30 hingga 3.30
Bilangan                      : 32 orang.
Tajuk                           : Surah Al-Sams, Surah Al-Lail, Surah Dhuha dan Surah Al-Syarah.
Kemahiran                   : Menaakul, mendengar dan membaca.
Kaedah                         : Mengaji.
Pengetahuan sedia ada : Murid dapat membaca ayat Al-Quran.
Hasil pembelajaran       : 1) Dapat menghafal surah pendek.
                                        2) Dapat memperbaiki bacaan dengan sebutan yang betul.
                                        3) Dapat mengenal hukum qalqalah kubra dan qalqalah sugra.
Kemahiran berfikir        : Merumus dan soal jawab.
Penerapan nilai               : Bersungguh-sungguh, khusyuk dan bertanggungjawab.
Bahan bantu mengajar    : LCD, Projektor, video dan buku teks.

LANGKAH/ MASA
ISI PELAJARAN
AKTIVITI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
CATATAN
Pendahuluan
2 minit
1)      Ucapan salam
السلام عليكم ورحمة الله  وبركاته
2)      Bacaan doa
اللهم افتح علينا حكمتك وانشر علينا من خزائن رحمتك يا ارحم الراحمين
-          Guru meminta murid-murid membaca doa sebelum belajar.
-          Guru dan murid-murid membaca doa bersama-sama.

Nilai : khusyuk
Set Induksi
3 minit
1)      Bagaimanakah cara menghafal Al-Quran dengan mudah?
-          Andaian jawapan :
Hafal waktu pagi atau makan kismis.
-          Guru memaparkan video.
-          Guru mengutarakan soalan.
-          Murid-murid menjawab berdasarkan pengetahuan yang sedia ada.
Kemahiran berfikir : membuat perkaitan sumbang sara.

Strategi :
-          Berpusatkan murid
-          Berpusatkan bahan bantu mengajar
Langkah 1
6 minit
Membaca Surah Al-Sams, Surah Al-Lail, Surah Dhuha dan Surah Al-Syarah.
-          Guru baca dahulu kemudian murid-murid ikut.
-          Membetulkan bacaan.
-          Baca dalam kumpulan.
Strategi
1) Pendekatan
2) Teknik
3) Aktiviti
4) Kemahiran : mendengar dan membaca.

Alat bantu mengajar :
LCD dan buku teks.
Langkah 2
8 minit
Mengajar hukum qalqalah kubra dan qalqalah sugra.
Huruf qalqalah ب,ج, ق,د) ض)
                     I.            Qalqalah kubra – berada di akhir ayat.
لَآ أُقۡسِمُ بِهَٰذَا ٱلۡبَلَدِ ١ 

                     II.            Qalqalah sugra – berada ditengah-tengah ayat.
مِنَ يَجِدۡكَ يَتِيمٗا فَ‍َٔاوَىٰ ٦
-          Mempelajari hukum qalqalah.
-          Murid-murid mencari huruf qalqalah.
-          Membuat latihan secara berkumpulan.
Kemahiran :
-          Mendengar.

KBKK:
Berfikir.

Strategi :
-          Berpusatkan murid.
Langkah 3
7 minit
Isi tempat kosong di dalam slaid yang telah guru paparkan di skrin layar menggunakan komputer riba.
-          Mencabut nama murid di dalam kotak nama.
-          Murid-murid isi tempat kosong.
-          Menjawab soalan guru.
-          Membuat latihan di dalam kertas yang guru beri.
Kaedah :
-          Bermain sambil belajar.

Strategi :
-          Berpusatkan murid.

Alat bantu mengajar :
Kotak nama. komputer riba dan LCD.
Penutup
4 minit
Mengulang bacaan Surah Al-Sams, Surah Al-Lail, Surah Dhuha dan Surah Al-Syarah.
-          Membaca Surah Al-Sams, Surah Al-Lail, Surah Dhuha dan Surah Al-Syarah secara serentak.
-          Murid-murid membuat kesimpulan.
-          Membuat latihan di dalam buku.
KBKK :
-          Merumus pembelajaran.

Nilai :
-         Menghayati
-        Bertanggungjawab
-        Menghormati

Catatan refleksi : Saya berasa bersyukur kerana pembelajaran hari ini sangat menyeronokkan kerana pada pandangan saya semua murid memberi
perhatian penuh sepanjang pembelajaran serta berebut-rebut untuk menjawabsoalan. Walaubagaimana pun, saya sangat berpuas hati. Saya akan membuat penambahbaikan dari masa ke semasa.





RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN 10

Nama guru                : Syahzanani binti Safini@Safihi.
Matapelajaran            : Tilawah Al-Quran dan Hafazan.
Kelas                          : 2 Ibnu Sina.
Tarikh                         : 18. Mac. 2019
Masa                           : 2.30 hingga 3.30
Bilangan                      : 32 orang.
Tajuk                           : Surah At-tin, Surah A’laq dan Surah Qadr.
Kemahiran                   : Menaakul, mendengar dan membaca.
Kaedah                         : Mengaji.
Pengetahuan sedia ada : Murid dapat membaca ayat Al-Quran.
Hasil pembelajaran       : 1) Dapat menghafal surah pendek.
                                        2) Dapat memperbaiki bacaan dengan sebutan yang betul.
                                        3) Dapat mengikut arahan yang guru berikan.
Kemahiran berfikir        : Merumus dan soal jawab.
Penerapan nilai               : Bersungguh-sungguh, khusyuk dan bertanggungjawab.
Bahan bantu mengajar    : LCD, Projektor, video dan buku teks.

LANGKAH/ MASA
ISI PELAJARAN
AKTIVITI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
CATATAN
Pendahuluan
2 minit
1)      Ucapan salam
السلام عليكم ورحمة الله  وبركاته
2)      Bacaan doa
اللهم افتح علينا حكمتك وانشر علينا من خزائن رحمتك يا ارحم الراحمين
-          Guru meminta murid-murid membaca doa sebelum belajar.
-          Guru dan murid-murid membaca doa bersama-sama.

Nilai : khusyuk
Set Induksi
5 minit
1)      Apakah surah yang dibaca oleh pembaca tersebut?
Andaian jawapan :
Surah At-tin, Surah A’laq atau Surah Qadr.
-          Guru membuka audio suara menggunakan radio.
-          Guru mengutarakan soalan.
-          Murid-murid menjawab dengan pengetahuan yang sedia ada.
Kemahiran berfikir : membuat perkaitan sumbang sara.

Strategi :
-          Berpusatkan murid
-          Berpusatkan bahan bantu mengajar
Langkah 1
7 minit
Membaca Surah At-tin, Surah A’laq atau Surah Qadr.
-          Guru baca dahulu kemudian murid-murid ikut.
-          Membetulkan makhraj atau sebutan murid.
-          Baca mengikut kumpulan.
-          Mencari hukum tajwid yang sudah murid-murid pelajari.
Strategi
1) Pendekatan
2) Teknik
3) Aktiviti
4) Kemahiran : mendengar dan membaca.

Alat bantu mengajar :
LCD dan buku teks.
Langkah 2
8 minit
1)      Membaca dihadapan guru.
2)      Menghafal Surah Qadr 1 hingga 5.
-          Murid-murid melancarkan bacaan.
-          Menghafal.
-          Tasmik atau semak dengan guru bagi yang sudah menghafal.
Kemahiran :
-          Membaca dan menghafal.

Strategi :
Berpusatkan murid.
Langkah 3
5 minit
Murid-murid dikehendaki menjawab soalan di kertas yang guru edarkan sebelum kelas tamat dan dibenarkan melihat buku.
1)      Susun ayat mengikut urutan.
-          Surah At-tin
-          Surah A’laq
-          Surah Qadr
-          Murid-murid menjawab soalan.
-          Membuat latihan.

Kemahiran :
-          Menulis

Strategi :
-          Berpusatkan murid.


Penutup
3 minit
Mengulang bacaan Surah At-tin,Surah A’laq dan
Surah Qadr.
-          Membaca ketiga-tiga surah secara beramai-ramai.
-          Membaca Surah Qadr tanpa melihat buku.
-          Dua orang murid membuat kesimpulan.
-          Membuat latihan dalam buku.
KBKK :
-          Merumus pembelajaran.

Nilai :
-        Menghayati
-        Bertanggungjawab
-        Menghormati

Catatan refleksi : Saya berasa bersyukur kerana pembelajaran hari ini sangat menyeronokkan kerana pada pandangan saya semua murid memberi perhatian penuh sepanjang pembelajaran dan murid-murid dapat menghafal surah pendek. Walaubagaimana pun, saya sangat berpuas hati. Saya akan membuat penambahbaikan dari masa ke semasa.





No comments:

Post a Comment

MAKSUD RANCANGAN MINGGUAN Rancangan yang dibentuk daripada rancangan semester setiap minggu. Ianya mengikut minggu yang telah disediakan ol...