RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
NAMA GURU :
Nur Aisyah binti Sobirin
MATAPELAJARAN
: Ibadat
KELAS : 3
Ibnu Sina
TARIKH : 25
Februari 2019
MASA :
2.30-3.30 petang
BILANGAN
MURID : 18/20 orang
TAJUK :
Khutbah
8.1 Pengertian khutbah
8.2 Hukum khutbah
8.3 Jenis solat yang disertai
khutbah
KEMAHIRAN :
Mendengar, Membaca dan Menulis
KAEDAH :
Syarah dan bercerita
PENGETAHUAN
SEDIA ADA : Murid sudah mengetahui khutbah disampaikan
hanya di masjid.
HASIL
PEMBELAJARAN : -Murid dapat meenyatakan hukum khutbah
-Murid dapat menulis pengertian khutbah
-Murid dapat menceritakan jenis solat yang
disertai
khutbah
KEMAHIRAN
BERFIKIR : Merumus, Membuat perkaitan dan soal jawab
PENERAPAN
NILAI : Rajin, Khusyuk dan Berusaha
Bahan bantu
mengajar : Projektor, pembesar suara, dan komputer riba
MASA /
LANGKAH
|
ISI
PENGAJARAN
|
AKTIVITI
PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
PENDAHULUAN
( 2
MINIT )
|
-Guru memberi salam dan bacaan doa
“بسم الله الرحمن الرحيم اللهم افتح علينا حكمتك وانش علينا
من خزائن رحمتك يا ارحم الراحمين"
|
-Guru memberi salam
-Guru membaca doa bersama-sama murid
|
Nilai :
-Khusyuk
-Mengamalkan adab belajar
|
SET
INDUKSI
( 5
MINIT )
|
Tayangan video :
Jemaah sedang mendengar khutabah
sewaktu solat jumaat
|
-Guru menunjukkan video kepada murid
-Murid melihat video dengan khusyuk
-Guru bertanya kepada murid perkaitan
video dengan tajuk yang ingin dipelajari
-Murid menjawab dengan jawapan yang
sesuai
-Guru memberitahu tajuk yang ingin
dipelajari
|
Nilai :
-Khusyuk
-berusaha
Strategi :
-Berpusatkan bahan
Kemahiran berfikir :
-Membuat perkaitan
|
LANGKAH
1
( 6
MINIT )
|
-Guru merangkan maksud khutbah
“Ucapan yang dibaca oleh imam atau
khatib sebanyak dua kali berturut-turut yang mengandungi kata-kata pujian
kepada Allah, nasihat, pengajaran, ilmu pengetahuan serta selawat dan salam
kepada Rasulullah S.A.W
-Guru bertanyakan soalan
|
-Guru menerangkan maksud khutbah
-Guru bertanya apa hukum khutbah
-Murid cuba menjawab
-Guru menyemak jawapan bersama-sama
murid
|
Nilai :
-Rajin
-Berani
Strategi :
-Berpusatkan guru
-Berpusatkan murid
Kemahiran berfikir :
-Soal jawab
Teknik :
-Syarahan
Bahan bantu mengajar :
-Kad imbasan
|
LANGKAH
2
( 8
MINIT )
|
-Guru menceritakan jenis solat yang
disertai khutbah
1. Solat jumaat
2. Solat sunat hari raya
3. Solat sunat gerhana matahari
dan solat gerhana bulan
4. Solat minta hujan
|
-Guru bercerita mengenai jenis solat
yang disertai khutbah
-Guru melakukan aktiviti perbincangan
bersama-sama dengan murid
-Murid melakukan perbincangan di
kalangan mereka
-Guru menyemak jawapan bersama-sama
|
Nilai :
-Khusyuk
-Rajin
Strategi :
-Berpusatkan guru
-Berpusat murid
Teknik :
-Bercerita
Bahan bantu mengajar :
-Projektor
-Komputer riba
|
LANGKAH
3
( 6
MINIT )
|
Aktiviti penilaian berdasrkan isi
pelajaran :
1. Apakah hukum khutbah?
2. Siapakah menyampaikan khutbah?
3. Berapakah jenis solat yang
mempunyai khutbah?
|
-Guru membuat aktiviti soal jawab di
hadapan kelas
-Murid mencuba untuk menjawab soalan
secara kumpulan
-Guru membincangkan jawapan
bersama-sama di dalam kelas
|
Nilai :
-Taat
-Berani mencuba
Strategi :
-Berpusatkan murid
Kemahiran berfikir :
-Soal jawab
|
PENUTUP
( 2
MINIT )
|
Rumusan isi pelajaran yang dipelajari
|
-Guru merumuskan isi pelajaran yang
diajarkan
|
Nilai :
-Patuh
Kemahiran berfikir :
-Merumuskan
|
Refleksi :
Saya berasa
gembira kerana murid dapat menjawab soalan yang diberikan dengan tepat. Walau
bagaimanapun, terdapat 3 orang murid tidak memberikan perhatian sewaktu
pengajaran dan pembelajaran berlangsung. Dengan ini, saya akan menyusun
aktiviti yang lebih menarik. Oleh itu, diharapkan semua murid dapat memahami
isi pelajaran pada hari ini.
Disedikan oleh : Disahkan oleh :
…………………. .…………………..
( ) ( )
No comments:
Post a Comment