RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
NAMA GURU :
Nur Aisyah binti Sobirin
MATAPELAJARAN
: Ibadat
KELAS : 3
Ibnu Sina
TARIKH : 28
Januari 2019
MASA :
2.30-3.30 petang
BILANGAN
MURID : 20/20 orang
TAJUK :
Mandi
4.1 Jenis-jenis mandi
4.2 Sunat-sunat mandi
4.3 Cara-cara mandi wajib
KEMAHIRAN :
Mendengar, Menulis dan Membaca
KAEDAH :
Syarahan
PENGETAHUAN
SEDIA ADA : Murid mengetahui maksud mandi
HASIL
PEMBELAJARAN : -Murid dapat menyatakan sebab mandi wajib, mandi
mandi
sunat dan mandi harus
-Murid dapat menulis sunat-sunat mandi
- Murid dapat melakonkan cara-cara mandi
wajib
KEMAHIRAN
BERFIKIR : Merumus, Soal jawab, Membuat perkaitan
PENERAPAN
NILAI : Patuh, Taat dan Khusyuk
BAHAN BANTU
MENGAJAR : Kad imbasan gambar, kad manila dan radio
MASA/
LANGKAH
|
ISI
PELAJARAN
|
AKTIVITI
PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
PENDAHULUAN
( 2MINIT
)
|
-Ucapan salam, bertanya khabar dan
bacaan doa
“بسم الله الرحمن الرحيم اللهم افتح علينا حكمتك وانش علينا
من خزائن رحمتك يا ارحم الراحمين"
|
-Guru memberi salam dan bertanya
khabar murid
-Guru meminta seorang murid lelaki
membacakan doa dan semua murid mengaminkan
|
Nilai :
-Khusyuk
-Mengamalkan adab belajar
|
SET
INDUKSI
( 5
MINIT )
|
Tayangan video ‘Diri & Friend’
tajuk Mandi
|
-Guru menayangkan video kepada murid
di dalam kelas
-Murid memberikan sepenuh perhatian
sewaktu video ditayangkan
-Guru bertanya kepada murid :
“Apakah tajuk pembelajaran kita pada
hari ini?”
Cadangan jawapan :
-Mandi pagi
-Mandi wajib
|
Nilai :
-Khusyuk
-Taat
-Berdisiplin
Bahan Bantu Mengajar :
-Projektor
-Komputer riba
-Pembesar suara
Kemahiran berfikir :
-Membuat perkaitan
-Soal jawab
Strategi :
-Berpusatkan bahan
|
LANGKAH
1
( 6
MINIT )
|
-Guru menerangkan jenis-jenis mandi
1. Mandi wajib –Mandi yang dilakukan
bagi seseorang yang berhadas besar atau kerana mati selain daripada mati
syahid
2. Mandi sunat – mandi yang mendaoat
pahala jika dilakukan dan tidak berdosa apabila ditinggalkan
3. Mandi harus – mandi ini boleh
dilakukan pada bila-bila masa atas sebab-sebab telah berubah bau badan,
berasa letih, selepas bermain dan sebagainya
- Guru meminta murid menyenaraikan
sunat-sunat mandi
|
-Guru menerangkan jenis-jenis mandi
-Guru meminta murid melakukan
perbincangan secara kumpulan bagi menerangkan sunat-sunat mandi
|
Nilai :
-Khusyuk
-Patuh
-Berdisiplin
Strategi :
-Berpusatkan guru
-Berpusatkan bahan
-Berpusatkan murid
Bahan bantu mengajar :
-Kad manila
-Radio
|
LANGKAH
2
( 8
MINIT )
|
-Guru menerangkan cara-cara mandi
wajib
1.Menghilangkan najis pada badan
terlebih dahulu
2.Membaca basmala ketika memulakan
mandi
3.Membasuh dua tapak tangan sebanyak 3
kali
4.Membasuh kemaluan
5.Mengambil wuduk sebelum mandi
6.Jirus air keatas kepala sebanyak 3
kali sambil berniat pada jirusan pertama
7.Mengdahului jirusan anggota sebelah
kanan
8.Menggosak dan meratakan air
keseluruh badan
9.Mandi ditempat yang tertutup
10.Membaca doa selepas mandi
-Guru melakukan aktiviti puzzle
|
-Guru memberi syarahan berkaitan
cara-cara mandi wajib
-Guru meminta beberapa orang murid menyelesaikan
permainan puzzle
|
Nilai :
-Bekerjasama
-Tekun
-Amanah
Strategi :
-Berpusatkan bahan
-Berpusatkan guru
-Berpusatkan murid
Kemahiran berfikir :
-Menyelesaikan puzzle
Teknik :
-Syarahan
Bahan bantu mengajar :
-kad imbasan gambar
|
LANGKAH
3
( 6
MINIT )
|
-Guru mengulang pelajaran dari
jenis-jenis mandi, sunat-sunat mandi dan cara-cara mandi wajib
|
-Guru mengulang pelajaran dan membuat
rumusan dari tajuk yang diajar
|
Nilai :
-Bersungguh-sungguh
-Khusyuk
Strategi :
-Berpusatkan guru
Teknik :
-Syarahan
|
PENUTUP
( 3
MINIT )
|
-Guru memberi latihan pengukuhan dan
penilaian dengan memberikan 4 soalan objektif.
|
-Guru memaparkan soalan objektif
-Guru menyemak jawapan bersama-sama
|
Nilai :
-Jujur
-Tekun
Strategi :
-Berpusatkan bahan
Bahan bantu mengajar :
-Komputer riba
-Projektor
|
Refleksi :
Saya berasa gembira dan bersyukur kerana semua
pelajar dapat menumpukan perhatian sewaktu sesi pengajaran dan pembelajaran
berlaku. Murid berasa seronok kerana dapat menyelesaikan puzzle dalam tempoh
yang diberi. Walaubagaimanapun, saya perlu menambah baik bahan bantu mengajar
agar pelajar tidak cepat bosan sewaktu berada di dalam kelas.
Disedikan oleh : Disahkan oleh :
…………………. .…………………..
( ) ( )
No comments:
Post a Comment