RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
NAMA GURU :
Nur Aisyah binti Sobirin
MATAPELAJARAN
: Ibadat
KELAS : 3
Ibnu Sina
TARIKH : 6
Januari 2019
MASA :
2.30-3.30 petang
BILANGAN
MURID : 20/20 orang
TAJUK :
Hadas
1.1 Pengertian Hadas
1.2 Bahagian Hadas
KEMAHIRAN :
Mendengar, Menulis dan Membaca
KAEDAH :
Syarahan
PENGETAHUAN
SEDIA ADA : Murid sudah mengetahui bagaimana cara untuk
beristinjak.
HASIL
PEMBELAJARAN : -Murid dapat menyatakan
pengertian hadas.
-Murid dapat menulis penulis pengertian hadas.
-Murid
dapat melakonkan contoh orang berhadas
kecil.
KEMAHIRAN
BERFIKIR : Merumus, Membuat Perkaitan, dan Soal Jawab
PENERAPAN
NILAI : Khusyuk, Taat, dan Berdisiplin
BAHAN BANTU
MENGAJAR : Kotak, Kad imbasan gambar, dan Pembesar suara.
MASA/ LANGKAH
|
ISI PELAJARAN
|
AKTIVITI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
PENDAHULUAN
( 2 MINIT )
|
-Ucapan salam, bertanya khabar dan
bacaan doa
“بسم الله الرحمن الرحيم اللهم افتح علينا حكمتك وانش علينا
من خزائن رحمتك يا ارحم الراحمين"
|
-Guru memberi salam dan bertanya
khabar murid
-Guru meminta seorang murid lelaki
membacakan doa dan semua murid mengaminkan
|
Nilai :
-Khusyuk
-Mengamalkan adab belajar
|
SET INDUKSI
( 5 MINIT )
|
Tayangan video ‘Upin Ipin’ tajuk Fizi
Sakit Perut
|
-Guru menayangkan video kepada murid
di dalam kelas
-Murid memberikan sepenuh perhatian
sewaktu video ditayangkan
-Guru bertanya kepada murid :
“Apakah yang kita akan pelajari pada
hari ini?”
Cadangan jawapan :
-Doa masuk tandas
-Berhadas
|
Nilai :
-Khusyuk
-Taat
-Berdisiplin
Bahan Bantu Mengajar :
-Projektor
-Komputer riba
-Pembesar suara
Kemahiran berfikir :
-Membuat perkaitan
-Soal jawab
Strategi :
-Berpusatkan bahan
|
LANGKAH 1
( 6 MINIT )
|
-Guru menerangkan maksud hadas
“Hadas : Keadaan tidak suci pada diri
seseorang yang menyebabkan ibadat tertentu sepeti solat, tawaf, menyentuh dan
membawa al-quran tidak sah.”
|
-Guru menerangkan maksud hadas
-Guru meminta 2 orang murid mengulang
maksud hadas
|
Nilai :
-Khusyuk
-Yakin
-Tekun
Bahan Bantu Mengajar :
-Slide
-Kad imbasan
Teknik :
-Syarahan
Kemahiran berfikir :
-Soal jawab
Strategi :
-Berpusatkan bahan
-Berpusatkan guru
-Berpusatkan murid
|
LANGKAH 2
( 8 MINIT )
|
-Guru menerangkan bahagian hadas :
1) hadas kecil – Keadaan yang suci
pada diri seseorang yang disebabkan berlaku padanya perkara-perkara yang
membatalkan wuduk.
2) hadas besar – Keadaan tidak suci
pada diri seseorang yang menyebabkan ia diwajibkan mandi jika hendak
melakukan ibadat sepeti solat, tawaf dan membawa al-quran.
-Guru bertanya kepada murid contoh
orang berhadas kecil
|
-Guru menerangkan bahagian hadas
-Guru bertanya soalan :
“Apa contoh orang yang berhadas
kecil?” sambil mengerakkan kotak hadiah kepada murid.
2. Membuang air kerana sakit perut
3. Pengsan ketika bermain bola kerana
cuaca terlalu panas
|
Nilai :
-Khusyuk
-Diam
-Tekun
Teknik :
-Syarahan
-Bercerita
Bahan Bantu Mengajar :
-Kotak hadian
-Pembesar suara
Kemahiran berfikir :
-Soal jawab
Strategi :
-Berpusatkan guru
-Berpusatkan murid
-Berpusatkan bahan
|
LANGKAH 3
( 6 MINIT )
|
-Guru merumuskan
|
-Guru membuat rumusan berkaitan hadas
secara keseluruhan.
-Guru membuat perkaitan bahawa Allah
menyukai hamba yang suci daripada hadas
|
Nilai :
-Berani
-Patuh
-Khusyuk
Kemahiran :
-Soal jawab
-Membuat perkaitan
-Merumus
Teknik :
-Syarahan
Strategi :
-Berpusatkan guru
|
PENUTUP
( 3 MINIT )
|
-Latihan pengukuhan dan penilaian
dibuat dengan memberikan 4 soalan objektif di hadapan
|
-Guru memaparkan 4 soalan kepada murid
-Murid cuba untuk menjawab
-Guru menyemak jawapan murid
|
Nilai :
-Khusyuk
-Taat
-Rajin
Bahan Bantu Mengajar :
-Projektor
-Komputer riba
Kemahiran :
-Soal jawab
Strategi :
-Berpusatkan bahan
|
Refleksi
:
Saya berasa bersemangat dan bersyukur kerana
pembelajaran hari ini berlangsung dengan baik. Malahan, murid tertarik ingin
belajar dengan menggunakan set induksi video. Selain itu, murid dapat
memberikan perhatian sewaktu sesi pembelajaran. Maka saya berharap pengajaran
hari ini mudah difahami dan diingati dengan adanya nota ringkas.
Disedikan oleh : Disahkan oleh :
…………………. .…………………..
( ) ( )
No comments:
Post a Comment