RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
NAMA GURU :
Nur Aisyah binti Sobirin
MATAPELAJARAN
: Ibadat
KELAS : 3
Ibnu Sina
TARIKH : 14
Januari 2019
MASA :
2.30-3.30 petang
BILANGAN
MURID : 19/20 orang
TAJUK :
Haid, Nifas dan Istihadhah
2.1
Pengertian haid, nifas dan istihadhah
2.2 Tempoh masa bagi haid, nifas dan
istihadhah
2.3 Larangan ketika haid dan nifas
KEMAHIRAN :
Mena’kul, Membaca dan Menulis
KAEDAH :
Syarahan
PENGETAHUAN
SEDIA ADA : Murid telah mengetahui jenis golongan darah
HASIL
PEMBELAJARAN : -Murid dapat menyatakan pengertian haid, nifas dan
istihadhah
-Murid
dapat menulis tempoh masa bagi haid, nifas dan
istihadhah
-Murid dapat
menceritakan perkara larangan ketika haid
dan nifas
KEMAHIRAN
BERFIKIR : Merumus,Membuat perkaitan dan Soal jawab
PENERAPAN
NILAI : Rajin, Khusyuk dan Berdisiplin
BAHAN BANTU
MENGAJAR : Projektor, Komputer riba dan Pembesar suara
MASA/
LANGKAH
|
ISI
PELAJARAN
|
AKTIVITI
PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
PENDAHULUAN
(2 MINIT)
|
Ucapan salam, bertanya khabar dan
bacaan doa
“بسم الله الرحمن الرحيم اللهم افتح علينا حكمتك وانش علينا
من خزائن رحمتك يا ارحم الراحمين"
|
-Guru memberi salam dan bertanya
khabar murid
-Guru meminta seorang murid lelaki untukmembacakan
doa dan semua murid mengaminkan
|
Nilai :
-Khusyuk
-Mengamalkan adab belajar
|
SET
INDUKSI
( 5
MINIT )
|
Tayangan video iklan libresse
menampilkan Yuna
|
-Guru menayangkan video kepada murid
di dalam kelas
-Murid memberikan sepenuh perhatian
sewaktu video ditayangkan
-Guru bertanya kepada murid :
“Apakah yang kita akan pelajari pada
hari ini?”
Cadangan jawapan :
-Hadas besar
-Uzur
|
Nilai :
-Khusyuk
-Patuh
-Tekun
Bahan Bantu Mengajar :
-Pembesar suara
-Projektor
-Komputer riba
Strategi :
-Berpusatkan bahan
Kemahiran berfikir :
-Menjawab soalan
-Membuat perkaitan
|
LANGKAH
1
( 6
MINIT )
|
1. Haid – darah yang keluar daripada
rahim perempuan pada setiap bulan seawal umur Sembilan tahun yang bukan
disebabkan penyakit atau wiladah
2. Nifas – darah yang keluar daripada
rahim perempuan ketika atau selepas melahirkan anak
3. Istihadhah – darah penyakit yang
keluar daripada rahim perempuan selain pada masa haid dan nifas
-Guru meminta murid membuat peta minda
|
-Guru menerangkan pengertian haid,
nifas dan istihadhah
-Guru meminta murid membuat peta minda
berkaitan tempoh masa darah haid, nifas dan istihadhah secara kumpulan.
|
Nilai :
-Bersungguh-sungguh
-Patuh
-Khusyuk
Strategi :
-Berpusatkan guru
-Berpusatkan murid
Teknik :
-Syarahan
Bahan Bantu Mengajar :
-Kertas majong
Kemahiran berfikir :
-mereka peta minda yang kreatif
|
LANGKAH
2
( 8
MINIT )
|
-Guru menerangkan larangan-larangan
ketika hiad dan nifas
1.Mendidikan solat sama ada yang wajib
atau yang sunat
2.Berpuasa fardu atau sunat
3.Mengerjakan tawaf fardu atau sunat
4.Menyentuh atau membaca al-quran
5.Membaca ayat-ayat al-quran
6.Berhenti atau duduk didalam masjid
|
-Guru menerangkan larangan ketika haid
dan nifas
-Guru membuat aktiviti teka silang
kata mengikut kumpulan
|
Nilai :
-Khusyuk
-Berani
-Bantu membantu
Bahan Bantu Mengajar :
-Projektor
-Komputer riba
Strategi :
-Berpusatkan bahan
-Berpusatkan guru
-Berpusatkan murid
Teknik :
-Syarahan
Kemahiran berfikir :
-Soal jawab
|
LANGKAH
3
|
-Guru merumuskan isi pengajaran
|
-Guru merumuskan secara keseluruhan
tajuk haid, nifas dan istihadhah dengan kehidupan seharian
|
Nilai :
-Berani
-Khusyuk
-Berdisiplin
Strategi :
-Berpusatkan guru
Kemahiran berfikir :
-Membuat perkaitan
-Merumuskan
Bahan Bantu Mengajar :
-Projektor
-Komputer riba
|
PENUTUP
( 3
MINIT )
|
-Guru memberikan latihan pengukuhan
dan penilaian dengan memberikan 4 soalan subjektif
|
-Guru memaparkan 4 soalan subjektif di
hadapan kelas
-Guru menyemak jawapan murid
|
Nilai :
-Khusyuk
-Tekun
-Berdikari
Bahan Bantu Mengajar :
-Projektor
-Komputer riba
Strategi :
Berpusatkan murid
Berpusatkan bahan
Kemahiran berfikir :
-Soal jawab
|
Refleksi
:
Saya berasa bersyukur dan seronok kerana
pembelajaran hari ini berlangsung dengan lancar. Malahan pelajar sentiasa
bersemangat ingin menjawab soalan serta berasa gembira kerana dapat melakukan
permainan teka silang kata. Selain itu, pelajar memberikan perhatian sewaktu
sesi pengajaran tanpa ada rasa letih walaupun pada waktu petang. Maka, saya
berharap pengajaran hari ini dapat mereka fahami dan diingati serta dapat
mengamalkan dalam kehidupan seharian agar tidak tertanya-tanya apa itu haid,
nifas dan istihadhah.
Disedikan oleh : Disahkan oleh :
…………………. .…………………..
( ) ( )
No comments:
Post a Comment