RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
NAMA GURU :
Nur Aisyah binti Sobirin
MATAPELAJARAN
: Ibadat
KELAS : 3
Ibnu Sina
TARIKH : 20
Januari 2019
MASA :
2.30-3.30 petang
BILANGAN
MURID : 20/20 orang
TAJUK : Baglih
3.1 Pengertian baglih
3.2 Ciri-ciri orang yang baglih
KEMAHIRAN :
Mena’kul, Membaca dan Berkomunikasi
KAEDAH :
Becerita dan Syarahan
PENGETAHUAN
SEDIA ADA : Murid mengetahui umur manusia akan meningkat
Setiap tahun.
HASIL
PEMBELAJARAN : -Murid dapat menyebut pengertian baglih
-Murid dapat menulis ciri-ciri orang yang
baglih
-Murid dapat melakonkan perkembangan umur
manusia menurut islam.
KEMAHIRAN
BERFIKIR : Merumus, Membuat perkaitan dan Soal jawab
PENERAPAN
NILAI : Patuh, Khusyuk dan Berusaha
BAHAN BANTU
MENGAJAR : Kad manila, kad imbasan gambar dan jam
MASA/
LANGKAH
|
ISI
PELAJARAN
|
AKTIVITI
PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
PENDAHULUAN
( 2
MINIT )
|
-Ucapan salam, bertanya khabar dan
bacaan doa
“بسم الله الرحمن الرحيم اللهم افتح علينا حكمتك وانش علينا
من خزائن رحمتك يا ارحم الراحمين"
|
-Guru memberi salam dan bertanya
khabar murid
-Guru meminta seorang murid lelaki untuk
membacakan doa dan semua murid mengaminkan
|
Nilai :
-Khusyuk
-Mengamalkan adab belajar
|
SET
INDUKSI
( 5
MINIT )
|
-Tayangan video ‘Omar dan Hana’ tajuk
Hormat Orang Tua
|
-Guru menayangkan video kepada murid
di dalam kelas
-Murid memberikan sepenuh perhatian
sewaktu video ditayangkan
-Guru bertanya kepada murid :
“Apakah tajuk pembelajaran kita pada
hari ini?”
Cadangan jawapan :
-Ahli keluarga
-Usia untuk baglih
|
Nilai :
-Khusyuk
-Taat
-Berdisiplin
Bahan Bantu Mengajar :
-Projektor
-Komputer riba
-Pembesar suara
Kemahiran berfikir :
-Membuat perkaitan
-Soal jawab
Strategi :
-Berpusatkan bahan
|
LANGKAH
1
( 8
MINIT )
|
-Guru menerangkan maksud baglih :
Bahasa : Sampai atau jelas
Istilah : Satu tahap umur manusia
sudah sampai atau jelas dari segi kejasmanian, rohani, akal, dan emosi untuk
menerima dan menggamalkan seluruh perintah Allah dan meninggalkan seluruh
laranganNya.
-Guru meminta murid melakonkan
perkembang umur manusia menurut islam
|
-Guru menerangkan maksud baglih
1. bayi
2. kanak-kanak
3. remaja
4. belia
5. dewasa
|
Nilai :
-Patuh
-Khusyuk
-Berusaha
Strategi :
-Berpusatkan guru
-Berpusatkan murid
Teknik :
-Syarahan
-Lakonan
Bahan Bantu Mengajar :
-Kad imbasan
|
LANGKAH
2
( 6
MINIT )
|
-Guru menerangkan ciri-ciri orang yang
baglih
1. Dapat berfikir secara matang.
2. Dapat membezakan dan menilai
perkara yang baik dan buruk.
3. Sudah boleh mengerjakan perkara
yang akan terjadi berdasarkan pengetahuan dan pengalaman
4. Mempunyai kewajipan dan rasa
tanggungjawab terhadap tuntutan syarak pada diri dan keluarga
5. Mempunyai matlamat hidup untuk
kebaikan didunia dan diakhirat
-Guru membuat aktiviti suai padan
|
-Guru menerangkan ciri-ciri orang yang
baglih
-Guru meminta murid duduk secara
berkumpulan dan melakukan aktiviti suai padan.
|
Nilai :
-Khusyuk
-Bersungguh-sungguh
-Taat
Strategi :
-Berpusatkan guru
-Berpusatkan murid
-Berpusatkan bahan
Teknik :
-Syarahan
Kemahiran berfikir :
-Soal jawab
Bahan Bantu Mengajar :
-Kad imbasan gambar
-Jam
|
LANGKAH
3
( 6
MINIT )
|
-Guru merumuskan maksud baglih dan
ciri-ciri orang yang baglih
|
-Guru membuat rumusan secara
keseluruhan
-Guru mengaitkan isi pembelajaran
dengan umur murid di dalam kelas
|
Nilai :
-Khusyuk
-Patuh
Strategi :
-Berpusatkan guru
Teknik :
-Syarahan
Kemahiran berfikir :
-Merumus
|
PENUTUP
( 3
MINIT )
|
-Guru melaksanakan latihan pengukuhan
|
-Guru melaksanakan latihan pengukuhan
dengan memberikan 2 soalan subjektif dan setiap kumpulan perlu menjawabnya di
kad manila
-Guru menyemak tugasan pada minggu
hadapan
|
Nilai :
-Jujur
-Bijaksana
Kemahiran berfikir :
-Soal jawab
Teknik :
-Berpusatkan murid
-Berpusatkan bahan
Bahan Bantu Mengajar :
-Kad manila
|
Refleksi :
Saya
bersyukur kerana pembelajaran pada hari ini sangat menarik kerana pelajar dapat
belajar secara berkumpulan dan bertukar-tukar pendapat antara satu sama lain.
Saya berharap murid dapat memahami dan mengamalkan isi pelajaran dalam
kehidupan seharian.
Disedikan oleh : Disahkan oleh :
…………………. .…………………..
( ) ( )
No comments:
Post a Comment