RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
NAMA GURU :
Nur Aisyah binti Sobirin
MATAPELAJARAN
: Ibadat
KELAS : 3
Ibnu Sina
TARIKH : 3
Februari 2019
MASA :
2.30-3.30 petang
BILANGAN
MURID : 20/20 orang
TAJUK :
Wuduk
5.1
Syarat-syarat sah wuduk
5.2 Larangan-larangan semasa tiada wuduk
5.3
Doa selepas wuduk
KEMAHIRAN :
Menghafaz, Menulis dan Mendengar
KAEDAH :
Syarahan dan nasyid
PENGETAHUAN
SEDIA ADA : Murid sudah mengetahui maksud wuduk
KEMAHIRAN
BERFIKIR : -Murid dapat menyatakan syarat-syarat sah wuduk
-Murid dapat menulis doa selepas wuduk
-Murid dapat menceritakan larangan-larangan
semasa
tiada
wuduk
PENERAPAN
NILAI : Rajin, Khusyuk dan Taat
BAHAN BANTU
MENGAJAR : Kabus, Kertas warna dan Kad imbasan
MASA/
LANGKAH
|
ISI
PELAJARAN
|
AKTIVITI
PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
PENDAHULUAN
( 2
MINIT )
|
-Guru memberi salam dan bacaan doa
“بسم الله الرحمن الرحيم اللهم افتح علينا حكمتك وانش علينا
من خزائن رحمتك يا ارحم الراحمين"
|
-Guru memberi salam
-Guru membaca doa bersama-sama murid
|
Nilai :
-Khusyuk
-Mengamalkan adab berdoa
|
SET
INDUKSI
( 5
MINIT )
|
Tayangan video ‘Upin dan Ipin’ tajuk
Cara Mengambil Wuduk & Azan.
|
-Guru menayangkan video kepada murid
di dalam kelas
-Murid memberikan sepenuh perhatian
sewaktu video ditayangkan
-Guru bertanya kepada murid :
“Apakah yang awak boleh kaitkan dengan
pembelajaran pada hari ini?”
Cadangan jawapan :
-Azan
-Mengambil wuduk
-Tertib wuduk
|
Nilai :
-Khusyuk
-Taat
-Berdisiplin
Bahan Bantu Mengajar :
-Projektor
-Komputer riba
-Pembesar suara
Kemahiran berfikir :
-Membuat perkaitan
-Soal jawab
Strategi :
-Berpusatkan bahan
|
LANGKAH
1
( 10
MINIT )
|
-Guru menerangkan syarat-syarat sah
wuduk
1.Islam
2.Mumaiz
3.Suci daripada haid dan nifas
4.Tiada sesuatu yang boleh mengubah
air wuduk
5.Tiada sesuatu yang menghalang air
daripada terkena anggota wuduk
6.Mengetahui akan fardu wuduk yang
enam
7.Air mutlak
8.Meratakan air daripada anggota wuduk
dengan cukup teratur dan sempurna
9. Masuk wakt solat bagi orang yang
uzur
-Guru meminta murid melakukan aktiviti
kumpulan
|
-Guru menerangkan syarat-syarat sah
wuduk
-Guru meminta murid duduk mengikut
kumpulan dan berbincang mengenai larangan-larangan semasa tiada wuduk
-Guru melaksanakan aktiviti memanah
|
Nilai :
-Khusyuk
-Rajin
-Taat
Strategi :
-Berpusatkan bahan
-Berpusatkan murid
-Berpusatkan guru
Teknik :
-Syarahan
Kemahiran berfikir :
-Soal jawab
Bahan bantu mengajar :
-Kabus
-Kertas warna
|
LANGKAH
2
( 5
MINIT )
|
-Guru membaca doa selepas wuduk dengan
cara bernasyid
|
-Guru bernasyid di hadapan
-Murid mengikut dan mengulang nasyid
secara beramai-ramai
|
Nilai :
-Berani
-Bersungguh-sungguh
-Khusyuk
Teknik :
-Nasyid
Bahan bantu mengajar :
-Kad imbasan
Strategi :
-Berpusatkan guru
-Berpusatkan murid
|
LANGKAH
3
( 5
MINIT )
|
Aktiviti penilaian berdasrkan isi
pelajaran :
1.Sebutkan 4 syarat-syarat sah wuduk
2.Sebutkan doa selepas wuduk
|
-Guru membuat aktiviti soal jawab di
hadapan kelas
-Murid mencuba untuk menjawab
-Guru menyemak jawapan
|
Nilai :
-Taat
-Berani
Strategi :
-Berpusat murid
Kemahiran berfikir :
-Soal jawab
Bahan bantu mengajar :
-Komputer riba
-Projektor
|
PENUTUP
( 3
MINIT )
|
Rumusan isi pelajaran yang dipelajari
|
-Guru merumuskan isi pelajaran yang
diajarkan
|
Nilai :
-Patuh
Kemahiran berfikir :
-Merumus
Strategi :
-Berpusatkan guru
|
Refleksi :
Saya berasa
bersyukur kerana murid berasa seronok sewaktu menyanyikan doa selepas wuduk.
Walaupun ada segelintir pelajar tidak menyanyi dengan bersungguh-sungguh
sewaktu pengajaran dan pembelajaran berlangsung. Tetapi saya sangat berpuas
hati. Oleh itu, saya akan menambah baik lagi aktiviti pengajaran dan
pembelajaran di dalam bilik darjah.
Disedikan oleh : Disahkan oleh :
…………………. .…………………..
( ) ( )
No comments:
Post a Comment