Sunday, 6 January 2019

Rancangan Pengajaran Harian 5


RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN


NAMA GURU : Nur Aisyah binti Sobirin

MATAPELAJARAN : Ibadat

KELAS : 3 Ibnu Sina

TARIKH : 3 Februari 2019

MASA : 2.30-3.30 petang

BILANGAN MURID : 20/20 orang

TAJUK : Wuduk
               5.1 Syarat-syarat sah wuduk
               5.2 Larangan-larangan semasa tiada wuduk
               5.3 Doa selepas wuduk

KEMAHIRAN : Menghafaz, Menulis dan Mendengar

KAEDAH : Syarahan dan nasyid

PENGETAHUAN SEDIA ADA : Murid sudah mengetahui maksud wuduk

KEMAHIRAN BERFIKIR : -Murid dapat menyatakan syarat-syarat sah wuduk
                                               -Murid dapat menulis doa selepas wuduk
                                               -Murid dapat menceritakan larangan-larangan semasa
                                                tiada wuduk

PENERAPAN NILAI : Rajin, Khusyuk dan Taat

BAHAN BANTU MENGAJAR : Kabus, Kertas warna dan Kad imbasan



MASA/ LANGKAH
ISI PELAJARAN
AKTIVITI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
CATATAN
PENDAHULUAN

( 2 MINIT )
-Guru memberi salam dan bacaan doa


بسم الله الرحمن الرحيم اللهم افتح علينا حكمتك وانش   علينا من خزائن رحمتك يا ارحم الراحمين"

-Guru memberi salam
-Guru membaca doa bersama-sama murid
Nilai :
-Khusyuk
-Mengamalkan adab berdoa
SET INDUKSI

( 5 MINIT )
Tayangan video ‘Upin dan Ipin’ tajuk Cara Mengambil Wuduk & Azan.
-Guru menayangkan video kepada murid di dalam kelas
-Murid memberikan sepenuh perhatian sewaktu video ditayangkan
-Guru bertanya kepada murid :

“Apakah yang awak boleh kaitkan dengan pembelajaran pada hari ini?”
Cadangan jawapan :
-Azan
-Mengambil wuduk
-Tertib wuduk


Nilai :
-Khusyuk
-Taat
-Berdisiplin

Bahan Bantu Mengajar :
-Projektor
-Komputer riba
-Pembesar suara

Kemahiran berfikir :
-Membuat perkaitan
-Soal jawab

Strategi :
-Berpusatkan bahan
LANGKAH 1

( 10 MINIT )
-Guru menerangkan syarat-syarat sah wuduk

1.Islam
2.Mumaiz
3.Suci daripada haid dan nifas
4.Tiada sesuatu yang boleh mengubah air wuduk
5.Tiada sesuatu yang menghalang air daripada terkena anggota wuduk
6.Mengetahui akan fardu wuduk yang enam
7.Air mutlak
8.Meratakan air daripada anggota wuduk dengan cukup teratur dan sempurna
9. Masuk wakt solat bagi orang yang uzur

-Guru meminta murid melakukan aktiviti kumpulan

-Guru menerangkan syarat-syarat sah wuduk

-Guru meminta murid duduk mengikut kumpulan dan berbincang mengenai larangan-larangan semasa tiada wuduk

-Guru melaksanakan aktiviti memanah
Nilai :
-Khusyuk
-Rajin
-Taat

Strategi :
-Berpusatkan bahan
-Berpusatkan murid
-Berpusatkan guru

Teknik :
-Syarahan

Kemahiran berfikir :
-Soal jawab

Bahan bantu mengajar :
-Kabus
-Kertas warna
LANGKAH 2
( 5 MINIT )
-Guru membaca doa selepas wuduk dengan cara bernasyid





-Guru bernasyid di hadapan

-Murid mengikut dan mengulang nasyid secara beramai-ramai
Nilai :
-Berani
-Bersungguh-sungguh
-Khusyuk

Teknik :
-Nasyid

Bahan bantu mengajar :
-Kad imbasan

Strategi :
-Berpusatkan guru
-Berpusatkan murid

LANGKAH 3

( 5 MINIT )
Aktiviti penilaian berdasrkan isi pelajaran :

1.Sebutkan 4 syarat-syarat sah wuduk

2.Sebutkan doa selepas wuduk
-Guru membuat aktiviti soal jawab di hadapan kelas

-Murid mencuba untuk menjawab

-Guru menyemak jawapan
Nilai :
-Taat
-Berani

Strategi :
-Berpusat murid

Kemahiran berfikir :
-Soal jawab

Bahan bantu mengajar :
-Komputer riba
-Projektor

PENUTUP

( 3 MINIT )
Rumusan isi pelajaran yang dipelajari
-Guru merumuskan isi pelajaran yang diajarkan
Nilai :
-Patuh

Kemahiran berfikir :
-Merumus

Strategi :
-Berpusatkan guru


Refleksi :
Saya berasa bersyukur kerana murid berasa seronok sewaktu menyanyikan doa selepas wuduk. Walaupun ada segelintir pelajar tidak menyanyi dengan bersungguh-sungguh sewaktu pengajaran dan pembelajaran berlangsung. Tetapi saya sangat berpuas hati. Oleh itu, saya akan menambah baik lagi aktiviti pengajaran dan pembelajaran di dalam bilik darjah.





Disedikan oleh :                                                                  Disahkan oleh :

………………….                                                                   .…………………..


(                                               ) (                                             )



No comments:

Post a Comment

MAKSUD RANCANGAN MINGGUAN Rancangan yang dibentuk daripada rancangan semester setiap minggu. Ianya mengikut minggu yang telah disediakan ol...