RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
NAMA GURU :
Nur Aisyah binti Sobirin
MATAPELAJARAN
: Ibadat
KELAS : 3
Ibnu Sina
TARIKH : 18
Februari 2019
MASA :
2.30-3.30 petang
BILANGAN
MURID : 19/20 orang
TAJUK :
Solat Jumaat
7.1 Pengertian solat jumaat
7.2 Lafaz niat solat jumaat
(makmum)
7.3 Syarat-syarat wajib solat
jumaat
KEMAHIRAN :
Menghafaz, Membaca dan Mendengar
KAEDAH :
Syarahan dan nasyid
PENGETAHUAN
SEDIA ADA : Murid mengetahui solat jumaat hanya dilakukakan pada hari jumaat
HASIL
PEMBELAJARAN : -Murid dapat menyatakan maksud solat jumaat
-Murid
dapat menulis syarat-syarat wajib solat jumaat
-Murid
dapat menghuraikan syarat-syarat wajib solat
jumaat
KEMAHIRAN
BERFIKIR : Membuat perkaitan, Merumuskan dan soal jawab
PENERAPAN
NILAI : Khusyuk, Rajin, dan Patuh
BAHAN BANTU
MENGAJAR : Belon, kad manila dan jarum
MASA/
LANGKAH
|
ISI
PENGAJARAN
|
AKTIVITI
PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
PENDAHULUAN
( 2
MINIT )
|
Ucapan salam, bertanya khabar dan
bacaan doa
“بسم الله الرحمن الرحيم اللهم افتح علينا حكمتك وانش علينا
من خزائن رحمتك يا ارحم الراحمين"
|
-Guru memberi salam dan bertanya
khabar
-Guru meminta seorang murid membacakan
doa dan semua murid mengaminkan
|
Nilai :
-Khusyuk
-Mengamalkan adab berdoa
|
SET
INDUKSI
( 5
MINIT )
|
-Tayangan kad imbasan gambar :
Orang pergi ke masjid pada hari jumaat
|
-Guru menunjukkan kad imbasan gambar
kepada murid
-Guru bertanya kepada murid perkaitan
kad imbasan gambar dengan tajuk yang ingin dipelajari
-Murid menjawab dengan jawapan yang
sesuai
-Guru memberi tahu tajuk yang ingin
dipelajari
|
Nilai :
-Khusyuk
-Berani
-Patuh
Strategi :
-Berpusatkan bahan
Bahan bantu mengajar :
-Kad imbasan gambar
Kemahiran berfikir :
-Membuat perkaitan
|
LANGKAH
1
( 6
MINIT )
|
-Guru menerangkan maksud solat jumaat
“Solat dua rakaat yang dilakukan
secara berjemaah pada waktu zohor hari jumaat dimasjid atau tempat tertentu
yang dibenarkan dengan didahului dua khutbah”
-Guru membacakan lapas niat solat
jumaat beserta maksud
|
-Guru menerangkan maksud solat jumaat
-Guru meminta pelajar mengulang lafaz
niat solat jumaat beserta maksud yang telah dibaca
|
Nilai :
-Patuh
-Berdisiplin
Strategi :
-Berpusatkan guru
-Berpusatkan murid
Teknik :
-Syarahan
|
LANGKAH
2
( 8
MINIT )
|
-Guru menerangkan syarat-syarat wajib
solat
1. islam
2. lelaki
3. baglih
4. tidak uzur
5. merdeka
6. bermastautin atau bermukim
7. berakal
|
-Guru menghuraikan syarat-syarat wajib
solat
-Guru melakukan aktiviti belon beracun
-Murid cuba untuk menjawab
-Guru dan murid menyemak jawapan
|
Nilai :
-Berani
-Patuh
-Kerjasama
Strategi :
-Berpusatkan guru
-Berpusatkan bahan
Teknik :
-Soal jawab
Bahan bantu mengajar :
-Belon
-Jarum
|
LANGKAH
3
( 6
MINIT )
|
Aktiviti penilaian berdasarkan
pelajaran :
1.Lafazkan niat solat jumaat menjadi
makmum
|
-Guru melakukan aktiviti soal jawab di
hadapan kelas
-Guru memintan 10 orang murid cuba
menjawab
-Guru memperbetulkan bacaan yang salah
|
Nilai :
-Bersungguh-sungguh
-Patuh
Kemahiran berfikir :
-soal jawab
Strategi :
-Berpusatkan murid
|
PENUTUP
(2 MINIT
)
|
Rumusan isi pelajaran yang dipelajari
|
-Guru merumuskan isi pelajaran yang
diajarkan
|
Nilai :
-Khusyuk
-Patuh
Kemahiran berfikir :
-Merumuskan
|
Refleksi :
Saya berasa
bersyukur kerana murid dapat melafazkan niat solat jumaat dengan cemerlang.
Murid dapat menumpukan perhatian sewaktu sesi pengajaran dan pembelajaran. Oleh
itu, saya berharap murid dapat mengamalkan ilmu
yang dipelajari dalam kehidupan seharian.
Disedikan oleh : Disahkan oleh :
…………………. .…………………..
( ) ( )
No comments:
Post a Comment