RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
NAMA GURU :
Nur Aisyah binti Sobirin
MATAPELAJARAN
: Ibadat
KELAS : 3
Ibnu Sina
TARIKH : 4 Mac 2019
MASA :
2.30-3.30 petang
BILANGAN
MURID : 20/20 orang
TAJUK :
Ulangkaji pelajaran
KEMAHIRAN :
Mendengar, Menghafaz dan Menulis
KAEDAH :
Syarahan
PENGETAHUAN
SEDIA ADA : Murid sudah mengetahui beberapa isi pelajaran yang telah dipelajari
minggu-minggu sebelumnya.
HASIL
PEMBELAJARAN : -Murid dapat menyatakan tajuk-tajuk yang dipelajari
-Murid dapat menulis maksud-maksud setiap tajuk
yang
dipelajari
-Murid dapar menceritakan serba sedikit isi pelajaran
yang
difahami
KEMAHIRAN
BERFIKIR : Merumus, Soal jawab
PENERAPAN
NILAI : Tekun, Khusyuk, dan Taat
BAHAN BANTU
MENGAJAR : Komputer riba, Projektor dan kertas A4 berwarna
MASA /
LANGKAH
|
ISI
PELAJARAN
|
PENGAJARAN
DAN PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
PENDAHULUAN
( 2
MINIT )
|
Ucapan salam dan bacaan doa
“بسم الله الرحمن الرحيم اللهم افتح علينا حكمتك وانش علينا
من خزائن رحمتك يا ارحم الراحمين"
|
-Guru memberi salam
-Guru membaca doa bersama-sama murid
|
Nilai :
-Khusyuk
-Menerapkan adab belajar
|
SET
INDUKSI
( 4
MINIT )
|
Ulangkaji
|
-Guru meberitahu sesi ulangkaji akan
diadan pada hari ini
-Guru mengagihkan murid kepada
beberapa kumpulan
|
Nilai :
-Taat
Strategi :
-Berpusatkan guru
|
LANGKAH
1
( 6
MINIT )
|
Ulangkaji
|
-Guru meminta murid cemerlang untuk
menjadi ketua bagi setiap kumpulan
-Guru meminta murid membuat nota ringkas
secara peta minda berpandukan buku teks.
-Guru memantau pergerakan setiap murid
|
Nilai :
-Bijak
Strategi :
-berpusatkan bahan
-berpusatkan murid
Bahan bantu mengajar :
-Kertas A4 berwarna
Kemahiran berfikir :
-Soal jawab
|
LANGKAH
2
( 10
MINIT )
|
Ulangkaji
|
-Guru meminta setiap kumpulan
melakukan pembentangan di hadapan berkaitan tajuk yang diberi
-Murid melakukan sesi pembentangan
secara ringkas
-Guru bersama-sama murid membincangkan
tajuk yang sukar untuk dikuasai
|
Nilai :
-Khusyuk
-Patuh
-Taat
Bahan bantu mengajar :
-Projektor
-Komputer riba
Strategi :
-Berpusatkan guru
-Berpusatkan bahan
-Berpusatkan kumpulan
|
LANGKAH
3
( 5
MINIT )
|
Aktiviti penilaian berdasarkan isi
pelajaran
|
-Guru membuat aktiviti soal jawab di
hadapan kelas
-Murid mencuba untuk menjawab soalan
-Guru menyemak jawapan bersama-sama
murid
|
Nilai :
-Berani
-Rajin
Strategi :
-Berpusatkan murid
Kemahiran berfikir :
-Soal jawab |
PENUTUP
( 2
MINIT )
|
Rumusan isi pelajaran yang dipelajari
|
-Guru merumuskan isi pelajaran yang
diajarkan
|
Nilai :
-Khusyuk
Kemahiran berfikir :
-Merumuskan
Strategi :
-Berpusatkan guru
|
Refleksi :
Saya bersyukur kerana pembelajaran hari ini sangat menyeronokkan dan memberikan
kesan positif terhadap diri murid. Sebilangan murid dapat berkongsi ilmu yang dipelajari
bersama rakan-rakannya. Murid tidak akan mengantuk sewaktu membaca nota kerana
mempunyai nota yang berwarna warni dan menarik. Oleh itu, saya berharap murid
dapat menjawab soalan ujian dengan cemerlang.
Disedikan oleh : Disahkan oleh :
…………………. .…………………..
( ) ( )
No comments:
Post a Comment