RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
NAMA GURU :
Nur Aisyah binti Sobirin
MATAPELAJARAN
: Ibadat
KELAS : 3
Ibnu Sina
TARIKH : 10
Februari 2019
MASA :
2.30-3.30 petang
BILANGAN
MURID : 20/20 orang
TAJUK :
Solat
6.1 Syarat-syarat sah solat
6.2 Rukun-rukun solat
KEMAHIRAN :
Menghafaz, Membaca dan Mendengar
KAEDAH :
Syarahan dan Nasyid
PENGETAHUAN
SEDIA ADA : Murid telah mengetahui maksud solat dari segi
bahasa dan istilah
KEMAHIRAN
BERFIKIR : -Murid dapat menyatakan syarat-syarat sah solat
-Murid dapat menulis syarat-syarat sah
solat
-Murid dapat menyanyikan rukun-rukun solat
PENERAPAN
NILAI : Berdisiplin, Khusyuk dan Patuh
BAHAN BANTU
MENGAJAR : Kad imbasan gambar, kotak dan bahan maujud
MASA/
LANGKAH
|
ISI
PELAJARAN
|
AKTIVITI
PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
PENDAHULUAN
( 2 MINIT
)
|
-Guru memberi salam dan bacaan doa
“بسم الله الرحمن الرحيم اللهم افتح علينا حكمتك وانش علينا
من خزائن رحمتك يا ارحم الراحمين"
|
-Guru memberi salam
-Guru membaca doa bersama-sama dengan
murid
|
Nilai :
-Khusyuk
-Mengamalkan adab berdoa
|
SET
INDUKSI
( 5
MINIT )
|
-Guru membawa bahan maujud
-Guru bertanya
“Apakah kegunaan sejadah ?”
Cadangan jawapan :
-Solat
|
-Guru membantangkan sejadah di atas
meja.
-Guru mengutarakan beberapa soalan
yang berkaitan.
-Murid menjawab mengikut pengetahuan
sedia ada.
|
Nilai :
-Khusyuk
-Berani
-Bersungguh-sungguh
Strategi :
-Berpusatkan bahan
Kemahiran berfikir :
-Membuat perkaitan
Bahan bantu mengajar :
-Bahan maujud
|
LANGKAH
1
(6 MINIT
)
|
-Guru menerangkan syarat-syarat sah
solat
1.Suci daripada haid
2.Suci daripada najis
3.Menutup aurat
4.Menghadap kiblat
5.Masuk waktu
6.Mengetahui kifayah solat
|
-Guru bersyarah berkaitan
syarat-syarat sah solat
-Guru meminta 2 orang murid menyebut
syarat-syarat sah solat
|
Nilai :
-Khusyuk
-Patuh
-Taat
Bahan bantu mengajar :
-Projektor
-Komputer riba
-Kad imbasan gambar
Strategi :
-Berpusatkan guru
-Berpusatkan murid
Teknik :
Syarahan
Kemahiran berfikir :
-Soal jawab
|
LANGKAH
2
( 8
MINIT )
|
-Guru menerangkan rukun solat dengan
nyanyian
-Guru meminta murid mengulang nyanyian
|
-Guru menyanyikan lagu rukun solat
-Guru mengagihkan murid beberapa
kumpulan dan meminta setiap kumpulan menyanyikan lagu rukun solat
|
Nilai :
-Patuh
-Bersungguh-sungguh
-Berkerjasama
Bahan bantu mengajar :
-Radio
Strategi :
-Berpusatkan murid
-Berpusatkan guru
-Berpusatkan bahan
Kemahiran berfikir :
-Membuat perkaitan
Teknik :
-Nasyid
|
LANGKAH
3
( 6
MINIT )
|
-Guru latihan pengukuhan dan penilaian
melalui aktiviti memancing
|
-Guru meminta 6 orang murid ke hadapan
bagi melaksanakan aktiviti memancing
-Murid cuba menjawab solat yang diberi
-Guru melakukan perbincangan selepas
aktiviti dilaksanakan
|
Nilai :
-Berani
-Jujur
-Taat
Bahan bantu mengajar :
-Kotak
Strategi :
-Berpusatkan bahan
-Berpusatkan murid
Kemahiran berfikir :
-Soal jawab
Teknik :
-Permainan
|
PENUTUP
( 3
MINIT )
|
-Merumuskan isi pelajaran
|
-Guru merumuskan keseluruhan isi
pelajaran pada hari itu
|
Nilai :
-Khusyuk
-Patuh
|
Refleksi :
Saya berasa
bersyukur kerana semua murid dapat menumpukan perhatian sewaktu pengajaran
berlangsung. Dalam masa yang sama, murid dapat mengeratkan silaturahim antara
satu sama lain dengan adanya aktiviti kumpulan. Dengan ini, saya akan
memastikan semua murid akan lebih aktif di dalam kelas.
Disedikan oleh : Disahkan oleh :
…………………. .…………………..
( ) ( )
No comments:
Post a Comment