Sunday, 6 January 2019

Rancangan Pengajaran Harian 6

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN


NAMA GURU : Nur Aisyah binti Sobirin

MATAPELAJARAN : Ibadat

KELAS : 3 Ibnu Sina

TARIKH : 10 Februari 2019

MASA : 2.30-3.30 petang

BILANGAN MURID : 20/20 orang

TAJUK : Solat
              6.1 Syarat-syarat sah solat
              6.2 Rukun-rukun solat

KEMAHIRAN : Menghafaz, Membaca dan Mendengar

KAEDAH : Syarahan dan Nasyid

PENGETAHUAN SEDIA ADA : Murid telah mengetahui maksud solat dari segi
                                                        bahasa dan istilah

KEMAHIRAN BERFIKIR : -Murid dapat menyatakan syarat-syarat sah solat
                                               -Murid dapat menulis syarat-syarat sah solat
                                               -Murid dapat menyanyikan rukun-rukun solat

PENERAPAN NILAI : Berdisiplin, Khusyuk dan Patuh

BAHAN BANTU MENGAJAR : Kad imbasan gambar, kotak dan bahan maujud


MASA/ LANGKAH
ISI PELAJARAN
AKTIVITI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
CATATAN
PENDAHULUAN

( 2 MINIT )
-Guru memberi salam dan bacaan doa

بسم الله الرحمن الرحيم اللهم افتح علينا حكمتك وانش   علينا من خزائن رحمتك يا ارحم الراحمين"

-Guru memberi salam
-Guru membaca doa bersama-sama dengan murid
Nilai :
-Khusyuk
-Mengamalkan adab berdoa
SET INDUKSI

( 5 MINIT )
-Guru membawa bahan maujud

-Guru bertanya
“Apakah kegunaan sejadah ?”



Cadangan jawapan :
-Solat

-Guru membantangkan sejadah di atas meja.

-Guru mengutarakan beberapa soalan yang berkaitan.

-Murid menjawab mengikut pengetahuan sedia ada.
Nilai :
-Khusyuk
-Berani
-Bersungguh-sungguh

Strategi :
-Berpusatkan bahan

Kemahiran berfikir :
-Membuat perkaitan

Bahan bantu mengajar :
-Bahan maujud 

LANGKAH 1

(6 MINIT )
-Guru menerangkan syarat-syarat sah solat

1.Suci daripada haid
2.Suci daripada najis
3.Menutup aurat
4.Menghadap kiblat
5.Masuk waktu
6.Mengetahui kifayah solat

-Guru bersyarah berkaitan syarat-syarat sah solat
-Guru meminta 2 orang murid menyebut syarat-syarat sah solat
Nilai :
-Khusyuk
-Patuh
-Taat

Bahan bantu mengajar :
-Projektor
-Komputer riba
-Kad imbasan gambar

Strategi :
-Berpusatkan guru
-Berpusatkan murid

Teknik :
Syarahan

Kemahiran berfikir :
-Soal jawab

LANGKAH 2

( 8 MINIT )
-Guru menerangkan rukun solat dengan nyanyian

-Guru meminta murid mengulang nyanyian
-Guru menyanyikan lagu rukun solat

-Guru mengagihkan murid beberapa kumpulan dan meminta setiap kumpulan menyanyikan lagu rukun solat


Nilai :
-Patuh
-Bersungguh-sungguh
-Berkerjasama

Bahan bantu mengajar :
-Radio

Strategi :
-Berpusatkan murid
-Berpusatkan guru
-Berpusatkan bahan

Kemahiran berfikir :
-Membuat perkaitan

Teknik :
-Nasyid

LANGKAH 3

( 6 MINIT )
-Guru latihan pengukuhan dan penilaian melalui aktiviti memancing
-Guru meminta 6 orang murid ke hadapan bagi melaksanakan aktiviti memancing

-Murid cuba menjawab solat yang diberi

-Guru melakukan perbincangan selepas aktiviti dilaksanakan
Nilai :
-Berani
-Jujur
-Taat

Bahan bantu mengajar :
-Kotak

Strategi :
-Berpusatkan bahan
-Berpusatkan murid

Kemahiran berfikir :
-Soal jawab

Teknik :
-Permainan

PENUTUP

( 3 MINIT )
-Merumuskan isi pelajaran
-Guru merumuskan keseluruhan isi pelajaran pada hari itu

Nilai :
-Khusyuk
-Patuh

Refleksi :
Saya berasa bersyukur kerana semua murid dapat menumpukan perhatian sewaktu pengajaran berlangsung. Dalam masa yang sama, murid dapat mengeratkan silaturahim antara satu sama lain dengan adanya aktiviti kumpulan. Dengan ini, saya akan memastikan semua murid akan lebih aktif di dalam kelas.






Disedikan oleh :                                                                  Disahkan oleh :

………………….                                                                   .…………………..


(                                               ) (                                             )

No comments:

Post a Comment

MAKSUD RANCANGAN MINGGUAN Rancangan yang dibentuk daripada rancangan semester setiap minggu. Ianya mengikut minggu yang telah disediakan ol...