Sunday, 6 January 2019

Rancangan Pengajaran Harian 10


RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN


NAMA GURU : Nur Aisyah binti Sobirin

MATA PELAJARAN : Ibadat

KELAS : 3 Ibnu Sina

TARIKH :  11 Mac 2019

MASA : 2.30-3.30 petang

BILANGAN MURID : 20/20 orang

TAJUK : Ujian

KEMAHIRAN : Membaca, Mana’kul dan Menulis

KAEDAH : Syarahan

PENGETAHUAN SEDIA ADA : Murid sudah mengetahui keseluruhan isi pelajaran 
                                                       yang telah dipelajari minggu-minggu sebelumnya.

HASIL PEMBELAJARAN : -Murid dapat menyatakan setiap soalan yang ditanya
                                               -Murid dapat menulis jawapan dengan tepat
                                               -Murid dapat menceritakan keseluruhan isi pembelajaran                                                  dengan lancar

KEMAHIRAN BERFIKIR :  Soal jawab

PENERAPAN NILAI : Jujur, Patuh dan Berdisiplin

BAHAN BANTU MENGAJAR : Kertas soalan ujian



MASA/ LANGKAH
ISI PELAJARAN
AKTIVITI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
CATATAN
PENDAHULUAN

( 2 MINIT )
-Guru memberi salam dan bacaan doa


بسم الله الرحمن الرحيم اللهم افتح علينا حكمتك وانش   علينا من خزائن رحمتك يا ارحم الراحمين"

-Guru memberi salam kepada murid
-Guru membaca doa bersama-sama murid
Nilai :
-Khusyuk
-Mengamalkan adab belajar
SET INDUKSI
( 5 MINIT )
Ujian
-Guru memberitahu murid sesi ujian akan diadakan pada hari ini
-Murid duduk secara individu
-Murid melakukan aktiviti ujian secara individu
Nilai :
-Jujur
-Berdisiplin

Strategi :
-Berpusatkan guru
LANGKAH 1
( 6 MINIT )
Ujian
-Guru membuat aktiviti ujian untuk menguji tahap kefahaman murid
-Guru memantu murid sewaktu sesi ujian dilakukan
Nilai :
-Patuh
-Jujur

Bahan bantu mengajar :
-Kertas ujian

Strategi :
-Berpusatkan bahan

Kemahiran berfikir :
-Soal jawab

LANGKAH 2
( 8 MINIT )
Ujian
-Guru melakukan aktiviti ujian secara menyemak bacaan
Nilai :
-Berani
-Patuh

Bahan bantu mengajar :
-kad imbasan

Strategi :
-Berpusatkan bahan

Kemahiran berfikir :
-soal jawab

LANGKAH 3
( 6 MINIT )
Aktiviti penilai berdasrkan isi pelajaran
-Guru membuat aktiviti soal jawab di hadapan kelas
-Murid menjawab aktiviti secara kumpulan
Nilai :
-Bersungguh-sungguh
-Patuh

Strategi :
-Berpusatkan kumpulan

Bahan bantu mengajar :
-Komputer riba
-Projektor


PENUTUP

( 2MINIT )
Rumusan isi pelajaran yang dipelajari
-Guru merumuskan keseluruhan isi pelajaran melalui ujian

Nilai :
-Kusyuk
-Patuh

Refleksi :
Saya bersyukur dapat melaksanakan ujian sumatif dalam keadaan lancar. Murid dapat menjawab soalan yang diberi dengan baik. Oleh itu, saya telah mengetahui bahawa murid dapat semua isi pelajaran yang di ajar sewaktu pengajaran dan pembelajaran berlangsung minggu-minggu yang lepas.








Disedikan oleh :                                                                   Disahkan oleh :

………………….                                                                   .…………………..


(                                               ) (                                             )


Rancangan Pengajaran Harian 9


RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN



NAMA GURU : Nur Aisyah binti Sobirin
MATAPELAJARAN : Ibadat
KELAS : 3 Ibnu Sina
TARIKH :  4 Mac 2019
MASA : 2.30-3.30 petang
BILANGAN MURID : 20/20 orang
TAJUK : Ulangkaji pelajaran
KEMAHIRAN : Mendengar, Menghafaz dan Menulis
KAEDAH : Syarahan
PENGETAHUAN SEDIA ADA : Murid sudah mengetahui beberapa isi pelajaran yang telah dipelajari minggu-minggu sebelumnya.
HASIL PEMBELAJARAN : -Murid dapat menyatakan tajuk-tajuk yang dipelajari
                                            -Murid dapat menulis maksud-maksud setiap tajuk
                                              yang dipelajari
                                            -Murid dapar menceritakan serba sedikit isi pelajaran
                                              yang difahami
KEMAHIRAN BERFIKIR : Merumus, Soal jawab
PENERAPAN NILAI : Tekun, Khusyuk, dan Taat
BAHAN BANTU MENGAJAR : Komputer riba, Projektor dan kertas A4 berwarna


MASA / LANGKAH
ISI PELAJARAN
PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
CATATAN
PENDAHULUAN

( 2 MINIT )
Ucapan salam dan bacaan doa


بسم الله الرحمن الرحيم اللهم افتح علينا حكمتك وانش   علينا من خزائن رحمتك يا ارحم الراحمين"

-Guru memberi salam
-Guru membaca doa bersama-sama murid
Nilai :
-Khusyuk
-Menerapkan adab belajar
SET INDUKSI

( 4 MINIT )
Ulangkaji
-Guru meberitahu sesi ulangkaji akan diadan pada hari ini
-Guru mengagihkan murid kepada beberapa kumpulan

Nilai :
-Taat

Strategi :
-Berpusatkan guru


LANGKAH 1

( 6 MINIT )
Ulangkaji
-Guru meminta murid cemerlang untuk menjadi ketua bagi setiap kumpulan

-Guru meminta murid membuat nota ringkas secara peta minda berpandukan buku teks.

-Cadangan peta peta minda murid :


-Guru memantau pergerakan setiap murid

Nilai :
-Bijak

Strategi :
-berpusatkan bahan
-berpusatkan murid

Bahan bantu mengajar :
-Kertas A4 berwarna

Kemahiran berfikir :
-Soal jawab
LANGKAH 2

( 10 MINIT )
Ulangkaji
-Guru meminta setiap kumpulan melakukan pembentangan di hadapan berkaitan tajuk yang diberi

-Murid melakukan sesi pembentangan secara ringkas

-Guru bersama-sama murid membincangkan tajuk yang sukar untuk dikuasai

Nilai :
-Khusyuk
-Patuh
-Taat

Bahan bantu mengajar :
-Projektor
-Komputer riba

Strategi :
-Berpusatkan guru
-Berpusatkan bahan
-Berpusatkan kumpulan
LANGKAH 3

( 5 MINIT )
Aktiviti penilaian berdasarkan isi pelajaran
-Guru membuat aktiviti soal jawab di hadapan kelas

-Murid mencuba untuk menjawab soalan

-Guru menyemak jawapan bersama-sama murid

Nilai :
-Berani
-Rajin

Strategi :
-Berpusatkan murid

Kemahiran berfikir :
-Soal jawab

PENUTUP

( 2 MINIT )
Rumusan isi pelajaran yang dipelajari
-Guru merumuskan isi pelajaran yang diajarkan
Nilai :
-Khusyuk

Kemahiran berfikir :
-Merumuskan

Strategi :
-Berpusatkan guru


Refleksi : Saya bersyukur kerana pembelajaran hari ini sangat menyeronokkan dan memberikan kesan positif terhadap diri murid. Sebilangan murid dapat berkongsi ilmu yang dipelajari bersama rakan-rakannya. Murid tidak akan mengantuk sewaktu membaca nota kerana mempunyai nota yang berwarna warni dan menarik. Oleh itu, saya berharap murid dapat menjawab soalan ujian dengan cemerlang.





Disedikan oleh :                                                                  Disahkan oleh :

………………….                                                                   .…………………..


(                                               ) (                                             )


Rancangan Pengajaran Harian 8


RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN



NAMA GURU : Nur Aisyah binti Sobirin

MATAPELAJARAN : Ibadat

KELAS : 3 Ibnu Sina

TARIKH : 25 Februari 2019

MASA : 2.30-3.30 petang

BILANGAN MURID : 18/20 orang

TAJUK : Khutbah
             8.1 Pengertian khutbah
             8.2 Hukum khutbah
             8.3 Jenis solat yang disertai khutbah

KEMAHIRAN : Mendengar, Membaca dan Menulis

KAEDAH : Syarah dan bercerita

PENGETAHUAN SEDIA ADA : Murid sudah mengetahui khutbah disampaikan
                                                       hanya di masjid.

HASIL PEMBELAJARAN : -Murid dapat meenyatakan hukum khutbah
                                               -Murid dapat menulis pengertian khutbah
                                               -Murid dapat menceritakan jenis solat yang disertai
                                                khutbah

KEMAHIRAN BERFIKIR : Merumus, Membuat perkaitan dan soal jawab

PENERAPAN NILAI : Rajin, Khusyuk dan Berusaha

Bahan bantu mengajar : Projektor, pembesar suara, dan komputer riba


MASA / LANGKAH
ISI PENGAJARAN
AKTIVITI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
CATATAN
PENDAHULUAN

( 2 MINIT )
-Guru memberi salam dan bacaan doa


بسم الله الرحمن الرحيم اللهم افتح علينا حكمتك وانش   علينا من خزائن رحمتك يا ارحم الراحمين"

-Guru memberi salam
-Guru membaca doa bersama-sama murid
Nilai :
-Khusyuk
-Mengamalkan adab belajar
SET INDUKSI

( 5 MINIT )
Tayangan video :
Jemaah sedang mendengar khutabah sewaktu solat jumaat


-Guru menunjukkan video kepada murid
-Murid melihat video dengan khusyuk
-Guru bertanya kepada murid perkaitan video dengan tajuk yang ingin dipelajari
-Murid menjawab dengan jawapan yang sesuai
-Guru memberitahu tajuk yang ingin dipelajari

Nilai :
-Khusyuk
-berusaha

Strategi :
-Berpusatkan bahan

Kemahiran berfikir :
-Membuat perkaitan

LANGKAH 1

( 6 MINIT )


-Guru merangkan maksud khutbah

“Ucapan yang dibaca oleh imam atau khatib sebanyak dua kali berturut-turut yang mengandungi kata-kata pujian kepada Allah, nasihat, pengajaran, ilmu pengetahuan serta selawat dan salam kepada Rasulullah S.A.W

-Guru bertanyakan soalan
-Guru menerangkan maksud khutbah

-Guru bertanya apa hukum khutbah

-Murid cuba menjawab

-Guru menyemak jawapan bersama-sama murid
Nilai :
-Rajin
-Berani

Strategi :
-Berpusatkan guru
-Berpusatkan murid


Kemahiran berfikir :
-Soal jawab

Teknik :
-Syarahan

Bahan bantu mengajar :
-Kad imbasan
LANGKAH 2

( 8 MINIT )
-Guru menceritakan jenis solat yang disertai khutbah



1. Solat jumaat


2. Solat sunat hari raya


3. Solat sunat gerhana matahari
dan solat gerhana bulan


4. Solat minta hujan

-Guru bercerita mengenai jenis solat yang disertai khutbah

-Guru melakukan aktiviti perbincangan bersama-sama dengan murid

-Murid melakukan perbincangan di kalangan mereka

-Guru menyemak jawapan bersama-sama
Nilai :
-Khusyuk
-Rajin

Strategi :
-Berpusatkan guru
-Berpusat murid

Teknik :
-Bercerita

Bahan bantu mengajar :
-Projektor
-Komputer riba
LANGKAH 3

( 6 MINIT )
Aktiviti penilaian berdasrkan isi pelajaran :

1. Apakah hukum khutbah?
2. Siapakah menyampaikan khutbah?
3. Berapakah jenis solat yang mempunyai khutbah?
-Guru membuat aktiviti soal jawab di hadapan kelas

-Murid mencuba untuk menjawab soalan secara kumpulan

-Guru membincangkan jawapan bersama-sama di dalam kelas
Nilai :
-Taat
-Berani mencuba

Strategi :
-Berpusatkan murid

Kemahiran berfikir :
-Soal jawab
PENUTUP

( 2 MINIT )
Rumusan isi pelajaran yang dipelajari
-Guru merumuskan isi pelajaran yang diajarkan
Nilai :
-Patuh

Kemahiran berfikir :
-Merumuskan


Refleksi :

Saya berasa gembira kerana murid dapat menjawab soalan yang diberikan dengan tepat. Walau bagaimanapun, terdapat 3 orang murid tidak memberikan perhatian sewaktu pengajaran dan pembelajaran berlangsung. Dengan ini, saya akan menyusun aktiviti yang lebih menarik. Oleh itu, diharapkan semua murid dapat memahami isi pelajaran pada hari ini.



Disedikan oleh :                                                                  Disahkan oleh :

………………….                                                                   .…………………..

(                                               ) (                                             )

MAKSUD RANCANGAN MINGGUAN Rancangan yang dibentuk daripada rancangan semester setiap minggu. Ianya mengikut minggu yang telah disediakan ol...